Sökning: "lärande cykel"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden lärande cykel.
1. Hur främjas skapandet av sociala nyttor i campus utemiljöer?
Master-uppsats, Lunds universitet/FastighetsvetenskapSammanfattning : Behovet av att skapa hållbara och flexibla byggnader har vuxit under de senaste åren, inte minst för att möta högt uppsatta klimatmål. Utrymmena mellan byggnaderna, med andra ord utemiljöer, har regelbundet prioriterats sekundärt och anpassats i stor utsträckning efter det bebyggda behovet. LÄS MER
2. "Gräset är så starkt så pulkan liksom sätter fast sig" : Barns förståelse för det fysikaliska fenomenet friktion i en utomhusaktivitet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa barns förståelse för fenomenet friktion utifrån enutomhusaktivitet och hur aktivitetens utformning kan bidra med mer lärandeom friktion. Corona-pandemin påverkade många förskolor till att flytta sinverksamhet utomhus, vilket gjorde det relevant för min studie att utforma enaktivitet i utomhusmiljö. LÄS MER
3. Kunskapshantering i små, växande företag : Fallstudie av kunskap, teknik och processer samt förslag till ett KM-system inom en produktionsindustri
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : I denna fallstudie undersöks hur kunskapshanteringen ser ut hos ett produktionsföretag i storleksordningen litet till mellanstort, med ett egenutvecklat Enterprise Resource Planner-system, vilket vanligen enbart större företag har. Syftet är att utreda behovet av formell struktur kring företagets kunskapshantering, samt att vid behov skapa ett åtgärdsförslag med rutin och metod för att hantera kunskap och lärande inom företaget. LÄS MER
4. Kan en föreläsning om referathantering göra skillnad? : En learning study om att utveckla språkverkstadsundervisning om att referera i högre utbildning
Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : I denna studie ges ett didaktiskt bidrag med fokus på att öka kunskapen om hur ett föreläsningsinnehåll om att referera som allmänakademisk färdighet kan behandlas i ett enstaka undervisningstillfälle. Med variationsteorin som teoretisk utgångspunkt och med learning study som metod undersöks studenters sätt att referera före och efter en föreläsning. LÄS MER
5. Hitta drivkraften i aktionsforskning - en studie om kollegial utveckling mot högre pedagogisk kvalitet i förskolan
Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta är en kvalitativ aktionsforskningsstudie utförd i förskolan. Studiens syfte är att bidra med kunskap genom ett praktiskt exempel visa hur pedagoger aktivt kan medverka till pedagogisk kvalitetsutveckling genom aktionsforskning. Metoden för undersökningen har främst följt Rönnermans (2012) aktionsforskningsprocess. LÄS MER