Sökning: "lärande förskola och utevistelse"
Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden lärande förskola och utevistelse.
1. “Livsfarligt! Men det är också bra träning.” : Förskollärares olika uppfattningar om hur den fysiska miljön och egna förhållningssätt påverkar lärande och utveckling i utevistelsen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka förskollärares olika uppfattningar kring fenomenet utomhusverksamhet i tre olika förskolor med skilda förutsättningar i den fysiska miljön. En fenomenografisk ansats har tillämpats, vilket syftar till att föra fram skilda erfarenheter och synsätt kring ett specifikt fenomen. LÄS MER
2. Den hållbara utvecklingens utevistelse : En studie om hur förskollärare konstruerar undervisning av hållbar utveckling i en utomhusmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med studien var att analysera hur förskollärare konstruerar undervisning inom hållbar utveckling utomhus. Studien utgår från en socialkonstruktionistisk teori och en kvalitativ metod där datainsamlingen skedde genom intervjuer med fyra förskollärare från olika förskolor. LÄS MER
3. Utomhuspedagogik- : En studie om förskolans lärmiljöer vid utevistelse
Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudiens syfte är att beskriva och analysera hur utomhuspedagogik påverkar förskolans lärmiljöer samt hur barn berörs av att vistas i en naturmiljö. Det diskuteras också vad pedagoger gör samt de prioriteringar som blir en följd av att möjliggöra en inkluderande verksamhet och undervisning som passar alla barn. LÄS MER
4. Hur ska jag fånga barnen till det här när de är ute? : En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar av utevistelse och förutsättningar för undervisning utomhus.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Den här studien syftar till att bidra med förståelse för förskollärares förhållningssätt genom att undersöka deras uppfattningar av utevistelse samt förutsättningar för undervisning utomhus. Utifrån en kvalitativ metod med fenomenografisk ansats har semi-strukturerade intervjuer med 10 förskollärare genomförts. LÄS MER
5. Förskollärarens syn på och användande av utomhusmiljön som ett pedagogiskt verktyg
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna uppsats syftar till att ta reda på hur förskollärare använder sig av utomhusmiljön som ett pedagogiskt verktyg. För att ta reda på detta har intervjuer genomförts med sex förskollärare från sex olika förskolor. LÄS MER