Sökning: "lärande freinet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden lärande freinet.

  1. 1. På låtsas och på riktigt. Verklighetsnära lärande i Freinetpedagogik och entreprenöriell pedagogik

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Martin Segerbäck; [2013]
    Nyckelord :Freinet pedagogy; entrepreneurial pedagogy; motivation; learning situations; credentialism;

    Sammanfattning : Structuring education so that students can discover connections between schoolwork and their everyday lives is a crucial task for a teacher. This is especially true in today’s school system that seeks to foster a spirit of lifelong learning, since educational motivation depends on being able to connect to the tasks at hand. LÄS MER

  2. 2. Förskolans läroplan ur ett Freinetfilosofiskt perspektiv

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Ulrika Norrback; [2012]
    Nyckelord :Barnsyn Demokrati Freinetpedagogik Förhållningssätt Förskola Lpfö 98; rev; 2010;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Syftet med detta arbete är att beskriva och analysera på vilket sätt Freinetpedagogikens syn på barn och dess lärande är förenligt med Läroplanen för förskolan, Lpfö 98, (Skolverket 2010). För att få svar på detta har jag intervjuat fyra pedagoger på två olika Freinetförskolor, som beskriver sina erfarenheter och upplevelser av att arbeta med den franske pedagogen Freinets tankar och idéer i en svensk förskola. LÄS MER

  3. 3. En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt till barnen och kunskapande : En jämförande studie mellan en Reggio Emilia förskola och en traditionell förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Karolina Hernandez; [2011]
    Nyckelord :child view; view of knowledge; learning; teachers’ role.; Barnsyn; kunskapssyn; lärande; lärarens roll;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to determine which approach preschool teachers from a Reggio Emilia inspired preschool and a traditional preschool have on children, knowledge, learning and their own role in children’s learning. The two pedagogical approaches have different basic visions; Reggio Emilia follows the thoughts of Lori Malaguzzi and the traditional preschool follows the Swedish curriculum Lpfö 98. LÄS MER

  4. 4. Nyutbildade kockar, har de tillräckliga yrkeskunskaper?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jesper Isaksson; [2010]
    Nyckelord :Yrkeskunskaper; yrkesfärdigheter; yrkeskultur; motivation;

    Sammanfattning : Arbetets art: Examinationsuppgift 15 hp. Titel: Nyutbildade kockar, har de tillräckliga yrkeskunskaper? En fallstudie om fyra kockars och två arbetsledare/chefers erfarenheter och reflektioner. LÄS MER

  5. 5. Barnsyn, kunskap, lärande och tematiskt arbetssätt. En jämförande analys av Lpo 94, Reggio Emilia-, Freinet- och Bifrostpedagogik.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Susanne Nyckel; Marie Burlin; [2009]
    Nyckelord :Barnsyn; kunskap; lärande; tematiskt arbetssätt; R;

    Sammanfattning : Syfte och forskningsfrågorVårt övergripande syfte med studien är dels att beskriva och analyser på vilket sätt Reggio Emilia,Freinetrörelsen samt Bifrost formulerar sig om barnsyn, kunskapssyn och lärande samt tematisktarbete dels om dessa förhållningssätt är förenliga med läroplanens syn på detsamma. Genom studienvill vi utveckla en vidgad förståelse för tematiskt arbete utifrån de tre valda pedagogiskaförhållningssätten Reggio Emilia, Freinetrörelsen och Bifrost. LÄS MER