Sökning: "lärande genom reflektion"

Visar resultat 11 - 15 av 501 uppsatser innehållade orden lärande genom reflektion.

  1. 11. Man måste ju klä av sig naken för att se om någon är kille eller tjej : En kvalitativ studie om förskollärares upplevda roll i barns konstruktion av genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Viktoria Wallton; Klara Andersson; [2024]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; normer; värderingar; kön; makt; förskollärare; konstruktion; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera förskollärares konstruktion av genus i förskolan utifrån sin roll som makthavare samt hur det beskrivs påverka mötet med barnen i praktiken. Studien utgår från det socialkonstruktionistiska perspektivet och en kvalitativ metod där fokusgruppsdiskussioner använts som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  2. 12. STUDENTERS UPPFATTNINGAR OM GENERATIV AI I LÄRANDEMILJÖ “Det kommer att spåra totalt eller så kommer vi lära oss hantera det.”

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Simon Hedlund; Sofie Lundqvist; [2023-11-16]
    Nyckelord :Generativ artificiell intelligens; Universitetsstudenter; Uppfattning; Användbarhet; Lärande; ChatGPT; UTAUT; Acceptans;

    Sammanfattning : I takt med den pågående digitaliseringen och utvecklingen av nya teknologier har generativ AI, såsom Open AI:s ChatGPT, väckt intresse och debatt. Debatten har fokuserat på lärarnas perspektiv, men det är viktigt att även undersöka studenternas uppfattning och attityd gentemot denna teknologi eftersom de är de primära användarna. LÄS MER

  3. 13. Utomhuspedagogik i fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Adis Gibanica; Daniella Issa; [2023-10-19]
    Nyckelord :Skolskog; utomhuspedagogik; skogen; utveckling; lärande; hinder; möjligheter; fritidshem;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker lärares beskrivning av utomhuspedagogik i skolskogen i fritidshemmet. Vad som möjliggör och hindrar användningen av skolskogen i fritidshemmet samt förutsättningarnas påverkan. Vår studie har det sociokulturella perspektivet och pragmatismen som teoretisk grund. LÄS MER

  4. 14. Elevers perspektiv på lärande till en yrkesroll. En aktionsforskningsstudie tillsammans med elever på ett vård-och omsorgsprogram

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Malin Edefors; [2023-09-25]
    Nyckelord :Yrkesprogram; medskapande elever; aktionsforskning; vård-och omsorgsutbildning; lärmiljö; yrkesroll; arbetsplatsförlagt lärande;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka hur elever som aktiva medskapare i ett aktionsforskningsprojekt kan vara med och utveckla den skolförlagda lärmiljön på ett yrkesprogram. Målet är att synliggöra elevers perspektiv av lärandet till en yrkesroll på ett vård-och omsorgsprogram. LÄS MER

  5. 15. Vi har en skrivhörna : Förskollärares reflektion kring utformningen av förskolans fysiska miljö med fokus på barns literacy

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Åsa Rudolfsson; [2023]
    Nyckelord :Early childhood literacy; multimodalitet; literacy; förskolans fysiska miljö; postkvalitativ;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens syfte är att skapa kunskap kring förskollärares förståelse för förskolans fysiska miljö i relation till barns literacypraktiker. Detta görs genom att undersöka hur några förskollärare reflekterar kring utformningen av förskolans fysiska miljö med fokus på barns literacy. LÄS MER