Sökning: "lärande i handling"

Visar resultat 11 - 15 av 301 uppsatser innehållade orden lärande i handling.

  1. 11. Handskrift och digitalt skrivande i tidiga skolår : En studie av argument för och emot handskrift och digitalt skrivande i lärartidningar under åren 2020–2023

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Amanda Bergsten; Jennie Borgstedt; [2023]
    Nyckelord :didaktik; lärartidningar; argumentationsanalys; handskrift; digitalt skrivande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera debatten om handskrift och digitalt skrivande i 24 artiklar från Vi lärares tidningar under perioden 2020–2023. Under tidsperioden revideradesregeringens nationella digitaliseringsstrategi och en ny läroplan infördes. LÄS MER

  2. 12. Hantering av olika generationer på arbetsplatsen : En kvalitativ studie från managements perpektiv

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Kristina Warras; Tilde Skoglund; [2023]
    Nyckelord :arbets- och organisationspsykologi; generationer; generationstillhörighet; management; individuella skillnader; arbetsliv;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka hur management hanterar generationer på arbetsplatser. I studien tillämpades en kvalitativ forskningsansats där data samlades in genom semistrukturerade intervjuer. Urvalet bestod av chefer (N=14) från olika branscher varav 7 var kvinnor och 7 var män. LÄS MER

  3. 13. Kollektiv komposition i musikpedagogik och handling: Metoder, möten och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hannes Wikström; [2023]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; musikpedagogik; demokratiskt lärande; grupprocesser; kompositionspedagogik; kreativitet musikalisk diversitet; Educational Science; Music Education; peer learning; music pedagogy; composition pedagogy; creativity; democratic learning; group processes; musical diversity; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete i musikpedagogik undersöker elevers kollektiva kompositionsprocesser inom ramen för skolans musikundervisning. Undersökningen har skett med utgångspunkt i ett genomfört kompositionsprojekt med grupper av gymnasieelever vid ett musikestetiskt program i Sverige, vilket ägde rum i samband med den verksamhetsförlagda delen av 2022 års höst-termin vid Musikhögskolan i Malmö. LÄS MER

  4. 14. Patienters erfarenheter av att vårdas av sjuksköterskestudenter. : En systematisk litteraturstudie.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Valerie Mefeu; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sjuksköterskestudenter möter patienter i olika sammanhang under sin utbildning. VFU utgör en viktig del av sjuksköterskesprogrammet. Under utbildning ska sjuksköterskestudenter skaffa sig de kunskaper, förmågor och färdigheter som krävs för att erhålla sin yrkesexamen. LÄS MER

  5. 15. Utilizing GPT for Interactive Dialogue-based Learning Scenarios : A Comparative Analysis with Rasa

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Valdimar Björnsson; [2023]
    Nyckelord :Generative Pretrained Transformer; Rasa; Interactive Tutoring Systems; Conversational AI; Education Technology; Generativ förtränad transformator; Rasa; interaktiva handledningssystem; Conversational AI; Education Technology;

    Sammanfattning : This thesis explores the use of advanced language models, specifically OpenAI’s Generative Pretrained Transformer (GPT), in the context of interactive tutoring systems built within a Unity-based game environment. The central problem addressed is whether the recent advancements in large language models make them feasible and useful to function as tutors specifically in providing meaningful, engaging, and educationally rich user interactions on a dialogue based learning platform developed by Fictive Reality. LÄS MER