Sökning: "lärande i handling"

Visar resultat 21 - 25 av 301 uppsatser innehållade orden lärande i handling.

  1. 21. Att möjliggöra skiften från linjära materialflöden till hållbar cirkulering av material i transportinfrastruktur : Utveckling och test av tillvägagångssätt för att identifiera vägar till att möjliggöra omställning och andra skiften

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Sara Malmgren; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att möjliggöra omställning kan vara utmanande. Trafikverket arbetar för att infrastrukturen ska vara klimatneutral senast år 2040, och är därmed en av många aktörer som möter behov av att möjliggöra omställning. LÄS MER

  2. 22. Den lidande psykoterapeuten : en essä som med sin fördjupning i Kierkegaards filosofi, vill undersöka färdigheten att lida som receptivitet, förståelse och utsatthet

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Ia Mårtensson Astvik; [2023]
    Nyckelord :Kierkegaard; lida; psykoterapi; praktisk kunskap; förståelse; receptivitet; utsatthet; tigande;

    Sammanfattning : I den här essän utforskas en händelse där en psykoterapeut under ett samtal upplever sig drabbad i förtvivlan av två ögonblick i ett professionellt samtal. Mot bakgrund av den händelsen avtäcks betydelsen och meningsfullheten i att lida, specifikt som en möjlig färdighet hos psykoterapeuten. LÄS MER

  3. 23. Empati i förskolan : Förskollärares uppfattningar kring hur de arbetar för att stötta utvecklingen av barns empatiska förmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sandra Sonnebro; [2023]
    Nyckelord :Barn; Empati; Förskola; Förskollärare; Utbildning;

    Sammanfattning : Empati är en grundläggande mänsklig förmåga där vi kan känna med andra. När vi delar andras lidande vill vi också att lidandet ska upphöra. Förskolan är en viktig arena där många barn möts och spenderar en stor del av sin tid. LÄS MER

  4. 24. NÄRVARANDE, UNDVIKANDE, UTVECKLANDE - Konflikthanterande ledares strategier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Jimmy Lanängen; [2022-05-03]
    Nyckelord :Konflikthantering; the managerial grid model; transformativt ledarskap;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att bidra till en djupare förståelse för vad det är som gör att ledare antingen själva tar tag i en konflikt och hanterar den alternativt inte tar tag i den, utan lämnar den till medarbetarna själva att hantera. Analys görs genom att utvärdera hur ledarna i studien rör sig inom the managerial grid model, och på så sätt kan också ett bidrag till ökad förståelse för själva modellen ges. LÄS MER

  5. 25. This is "Tricky"! : A Micro-ethnographic Study of Participation and Inclusion of Integrated Students with Intellectual Development Disorder in Swedish Compulsory Schools

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Pernilla Lindberg; Brittany Westerblom; [2022]
    Nyckelord :ethnography; inclusion; integration; intellectual development disorder; own experience; participation; participation model; student’s voice; delaktighet; delaktighetsmodellen; egen erfarenhet; elevens röst; etnografi; inkludering; integrering; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to provide increased knowledge about the experiences of some Swedish students with intellectual development disorder who are enrolled in compulsory school for pupils with learning disabilities and study according to that curriculum but attend school as integrated students. The study examines how these students understand opportunities and experiences of participation and inclusion in their learning environment and social existence based on self-perceived experiences. LÄS MER