Sökning: "lärande i matematik och formativ bedömning"

Visar resultat 1 - 5 av 93 uppsatser innehållade orden lärande i matematik och formativ bedömning.

  1. 1. Formativ bedömning inom matematik och naturvetenskap samt dess koppling till synen på lärande : Möjligheter och utmaningar för en förbättrad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Andreas Berggren; Johan Rydberg; [2024]
    Nyckelord :Formativ bedömning; återkoppling; matematik; biologi; fysik; lärandeteorier;

    Sammanfattning : Denna studie är en systematisk litteraturstudie, som ämnar att undersöka vad som kännetecknar formativ bedömning inom matematik och naturvetenskap samt hur formativ bedömning knyter an till olika lärandeteorier. Formativ bedömning är en praktik som visat sig hjälpa elever att utveckla nya kunskaper och förmågor. LÄS MER

  2. 2. TESTBASERAT LÄRANDE : Lärare och elevers uppfattning av testbaserat lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Nargis Panahi; Sara Salsbring; [2023]
    Nyckelord :formativ bedömning; återkoppling; utspridd övning; inlärningsstrategier; pedagogiska metoder; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : Formativ bedömning är en pedagogisk strategi som innebär att undervisningen utformas för att generera kvalitativ information som kan användas av både lärare och elever för att förbättra lärandet. Testbaserat lärande är en undervisningsstrategi där eleverna stimuleras till aktiv inlärning genom att testa och upprepa information och därmed förbättra minnesförmågan och inlärningen. LÄS MER

  3. 3. Exploring the Correlation Between Reading Ability and Mathematical Ability : KTH Master thesis report

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Richard Sol; Alexander Rasch; [2023]
    Nyckelord :Reading ability; Mathematical ability; Model optimization; Eye-tracking; Correlation between mathematics and reading; Machine-learning models; Reading Fluency; Reading comprehension; Formative assessment; Ordinal Regression; Spearman’s correlation coefficient; Grid search.; Läsförmåga; Matematisk förmåga; Modelloptimering; Ögonspårning; Korrelation mellan matematik och läsning; Maskininlärningsmodeller; Läsflyt; Läsförståelse; Formativ bedömning; Ordinal regression; Spearmans korrelationskoefficient; Rutnätssökning.;

    Sammanfattning : Reading and mathematics are two essential subjects for academic success and cognitive development. Several studies show a correlation between the reading ability and mathematical ability of pupils (Korpershoek et al., 2015; Ní Ríordáin & O’Donoghue, 2009; Reikerås, 2006; Walker et al., 2008). LÄS MER

  4. 4. Formativ bedömning- ett pedagogiskt verktyg för att utveckla matematikundervisning i årskurs 4–6 ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Farida El Bakraoui; Eva-Lena Sundström; [2022-07-05]
    Nyckelord :Formativ bedömning; formativ bedömningsinformation; matematikundervisning; mellanstadielärare; anpassningar; utveckling av undervisning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare på mellanstadiet arbetar med informationen från formativ bedömning i matematikämnet. Vi vill undersöka hur lärare samlar in information för elevers lärande samt hur dess information används för att utforma undervisningen, så att elevens kunskaper i matematik utvecklas. LÄS MER

  5. 5. Formativ bedömning- ett pedagogiskt verktyg för att utveckla matematikundervisning i årskurs 4–6 ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Farida El Bakraoui; Eva-Lena Sundström; [2022-06-22]
    Nyckelord :Formativ bedömning; formativ bedömningsinformation; matematikundervisning; mellanstadielärare; anpassningar; utveckling av undervisning; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare på mellanstadiet arbetar med informationen från formativ bedömning i matematikämnet. Vi vill undersöka hur lärare samlar in information för elevers lärande samt hur dess information används för att utforma undervisningen, så att elevens kunskaper i matematik utvecklas. LÄS MER