Sökning: "lärande i och efter en organisationsförändring"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden lärande i och efter en organisationsförändring.

  1. 1. Att skapa en slitstark organisation : En fallstudie om gymnasieskolors organisationsförändringar under Covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mathilde Stavehaug; Emelie Rohnström; Linnéa Rohnström; [2022]
    Nyckelord :Organisationsförändring; pandemi; kris; utbildning;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor: Vilka strategier används inom utbildningssektorn under Covid-19 pandemin?Vilka organisationsförändringar tar utbildningssektorn med sig efter Covid-19 pandemin för att förbereda sig bättre för framtida krissituationer och därav skapa en lärande organisation? Syfte: Syftet är att undersöka vilka strategier organisationer inom utbildningssektorn har använt under Covid-19 pandemin samt vilka strategier som de tar med sig efter pandemin för att skapa en mer förberedd organisation. Metod: Kvalitativ undersökningsmetod, sju intervjuer, tematisk analys Slutsats: De strategier som framkommit som mest centrala är de som involverat människan i förändringsarbetet. LÄS MER

  2. 2. Vilken kapacitet har bankens agilitet? : En kvalitativ undersökning om en svensk banks agila transformation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lisa Fälth; Erik Baehre; [2022]
    Nyckelord :agil; organisationsförändring; organisationsstyrning; organisatoriskt lärande; compliance;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur en av Sveriges största banker har arbetat för att implementera ett agilt arbetssätt, och vad det i sin tur innebär för bankens organisatoriska lärande och styrning. Då bankväsendet bedrivs under regulatoriska ramverk riktas även ljus på vilken roll arbetet med compliance har på just lärandet och styrningen efter den agila förändringen. LÄS MER

  3. 3. Medarbetarens lärande, organisationens vinst : En intervjubaserad studie om en statlig organisations medarbetare och deras uppfattning av lärmöjligheter i och med organisationsförändringar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ebba Hasselberg; Emma Lindberg; [2018]
    Nyckelord :informellt lärande; inflytande; organisationsförändringar; medarbetarperspektiv; delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att öka kunskapen kring medarbetarnas uppfattningar om lärmöjligheter i samband med en organisationsförändring. För att fånga deras uppfattningar formulerades två forskningsfrågor; Vad upplever medarbetare främjar och hindrar lärande i samband med en organisationsförändring? och Vilka påverkansmöjligheter anser medarbetaren att det finns för det egna lärandet i samband med en organisationsförändring? Studien utgick från en kvalitativ metodansats och empirin hämtades från nio stycken semistrukturerade intervjuer med slumpmässigt utvalda medarbetare från samma avdelning på en svensk myndighet. LÄS MER

  4. 4. Den digitala transformationen i välfärdssamhället : En kvalitativ studie om hur omsorgspersonal kan känna delaktighet i framtida organisationsförändring

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Shahed Kamel Ejeel; Cecilia Fägersten; Kajsa Paniagua Iacobi; [2018]
    Nyckelord :Change processes; digitization; learning styles; organizational changes; participation; well-being at the workplace; Förändringsprocesser; delaktighet; digitalisering; lärandestilar organisationsförändringar; trivsel på arbetsplatsen;

    Sammanfattning : Sverige står inför stora välfärdsutmaningar när allt fler arbetsföra personer går i pension. Till följd av ojämn befolkningsutveckling kommer det inom kort finnas färre arbetare som skall ta hand om fler pensionärer. LÄS MER

  5. 5. Hur upplevs handledning i skolan? En studie om hur handledning upplevs av handledare och de som handleds i skolan

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ewa Jakob; [2017]
    Nyckelord :Handledning; förstelärare; specialpedagog; organisationsförändring; karriärsteg;

    Sammanfattning : Sammanfattning Jakob Ewa (2017), Hur upplevs handledning? En studie om hur handledning upplevs av handledare och de som handleds i skolan. Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp. LÄS MER