Sökning: "lärande informatik"

Visar resultat 1 - 5 av 93 uppsatser innehållade orden lärande informatik.

  1. 1. Discord i lärande, ett studentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Anton Aursnes; Ludvig Dageson; [2023]
    Nyckelord :Community of Inquiry; Interaktionsmetoder; Discord; Formellt lärande; Business and Economics;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar erfarenheterna hos informatikstudenter vid Lunds universitet av att an-vända sociala medieplattformen Discord som en del av deras högre utbildning. Syftet med studien är att undersöka hur studenterna använder den, och deras uppfattade för- och nackdelar inom högre utbildning. LÄS MER

  2. 2. Gamification - Den roliga inlärningsvägen till digitala internutbildningar : Är digitala internutbildningar med gamification roligare?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Oscar Ahlgren; Björn Skogby Steinholtz; [2023]
    Nyckelord :gamification; digital training education; companies; fun; comparison; gamification; digitala utbildningar; företag; rolighet; jämförelse;

    Sammanfattning : Digitala utbildningar finns för att hjälpa verksamheter med att utbilda sina anställda för att förbättra deras prestationer, samt skydda verksamheterna från att bli utnyttjade. Gamification eller spelifiering är tillämpningen av spelmekanismer i ett icke-spelsammanhang och används inom företag då dess upplevda potential gör att lärande blir mer engagerande och roligt. LÄS MER

  3. 3. Hästen och vagnen vs. Ferrarin : En fallstudie med fokus på digital utbildning inom vård och omsorg.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Sophia Ulwan Widmark; Ester von Hedenberg; [2023]
    Nyckelord :Digital onboarding; digital utbildning; Learning management system; E-lärande; M-lärande; Virtuell verklighet; Datorbaserade simuleringar;

    Sammanfattning : Sweden’s healthcare sector faces a significant challenge due to the increasing life expectancy and aging population. This is exacerbated by the anticipated decrease in the working age population, creating extended competency supply challenges for municipalities and regions. LÄS MER

  4. 4. Digitala knuffar: den osynliga handen vid online handel : En fallstudie av ett ledande detaljhandelsföretag inom sport- och livsstilsmodesegmentet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Tintin Lundgren; [2023]
    Nyckelord :digital nudging; retail companies; digital retail channels; digital platforms; sport and leisure fashion; Digitala knuffar; detaljhandelsföretag; digitala handelskanaler; digitala plattformar; sport- och livsstilsmode;

    Sammanfattning : Som resultat av globalisering och teknologisk utveckling genomför människor flera beslut i sina privata och professionella liv från digitala enheter. Beslutsfattningen varierar från informationsinhämtning, underhållning och framför allt näthandel. LÄS MER

  5. 5. Framtiden för lärande: En undersökning av ChatGPTs effekter på studenters inlärning och kritiska tänkande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Hanna Wallén; Frida Riggers; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; inlärning; kritiskt tänkande; användning; utmaningar; Business and Economics;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att skapa förståelse för hur ChatGPT kan användas inom utbildningssektorn för att främja inlärning och kritiskt tänkande bland universitetsstudenter. Studien är baserad på akademisk litteratur som rör inlärning, AI inom utbildning samt kritiskt tänkande. LÄS MER