Sökning: "lärande matematik visualisering"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden lärande matematik visualisering.

  1. 1. Språklig mångfald i matematikundervisning: Effektiva lärarstrategier för utveckling av problemlösningsförmågan hos elever med ett annat förstaspråk än det som används i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Jimmy Magnusson; Ansaf Marwan Sharif; [2024]
    Nyckelord :andraspråkselever; förstaspråk; problemlösningsförmåga; strategier; visualisering.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att redogöra för olika strategier som kan gynna problemlösningsförmågan hos elever som lär sig matematik på ett annat språk än sitt förstaspråk. För att kunna besvara den framtagna frågeställningen har vi använt databas, tidskrifter, kedjesökning och även fått rekommendationer. LÄS MER

  2. 2. Elevers svårigheter vid textbaserade problemlösningsuppgifter : En litteraturöversikt med utgångspunkt i läsförmåga och kognitiva processer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lina Persson; Johanna Nilsson; Jonna Åkesson; [2024]
    Nyckelord :Matematik; läsförmåga; läsförståelse; problemlösningsuppgifter; kognitiva processer; minnesförmåga och avkodning;

    Sammanfattning : I litteraturöversikten undersöker vi om det finns en korrelation mellan läsförståelse och matematik, med särskild inriktning på vad som kan förklara elevernas svårigheter relaterat till deras prestationer av textbaserade problemlösningsuppgifter inom matematik. Målet är att identifiera vilka specifika faktorer som påverkar elevers svårigheter när de löser textbaserade matematikuppgifter. LÄS MER

  3. 3. Optimalt lärande : Spelifiering och visualisering av entalsaritmetik för barn

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Benjamin Sundvall; Oscar Wahllöf; Sebastian Olsson; Joakim Andersson; Simon Giselsson; Amanda Sandberg; Michelle Galin; Parisa Khedri; Ture Wramner; Ludvig Jealmo; [2023]
    Nyckelord :Optimalt lärande; Spelifiering; Visualisering;

    Sammanfattning : En viktig del av grundskolans utbildningsplan är att lära ut grunderna i matematik ochatt få elever att automatisera de fyra grundläggande räknesätten. Det finns en korrelationmellan inlärning av dessa kunskaper i tidig ålder och framgång i framtida matematiskutbildning. LÄS MER

  4. 4. "Så jag liksom offrar dem på ett sätt och tänker att det är mycket bättre att 5 till kanske klarar godkänt i matten" : En kvalitativ studie om lärares strategier för att möta den breda variationen mellan elevers kunskapsnivåer i matematikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Edom Yohanes; Nadja Flink; [2022]
    Nyckelord :Kunskapsnivå; strategi; svaga elever; starka elever; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med ökad kunskap om vilka strategier lärare i åk 4-6 har för att möta den breda variationen mellan elevers olika kunskapsnivåer i matematikämnet. Syftet behandlas utifrån tre frågeställningar vilka berör strategier som lärare har för att möta svaga elever i matematik, strategier lärare har för att möta starka elever i matematik och strategier lärare har för att möta den breda variationen mellan elevers kunskapsnivåer i matematik. LÄS MER

  5. 5. Digitala verktyg på gymnasiet : En kvalitativ studie om hur matematiklärare använder digitala verktyg i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Mohammad Ghasemi; [2022]
    Nyckelord :Digital knowledge; Digital tools; Mathematics teaching; Digitala kunskaper; Digitala verktyg; Matematikundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie berör hur gymnasielärare använder sig av digitala verktyg i matematikundervisning samt ger rekommendationer hur digitala verktyg kan användas. I denna studie har lärare beskrivit fördelar och nackdelar med digitala verktyg i matematikundervisning. LÄS MER