Sökning: "lärande med kroppen förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 57 uppsatser innehållade orden lärande med kroppen förskolan.

  1. 6. Låt kroppen tala! : En observationsstudie om de yngsta barnens samspel i förskolan genom den levda kroppen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Angelica Andersson; Moa Larsson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Yngsta barnen; Den levda kroppen; Samspel; Kroppsliga uttryck;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med förståelse om hur de yngsta barnen i förskolan samspelar genom den levda kroppen. Frågeställningarna som har besvarats är: Hur bjuder de yngsta barnen in varandra till samspel genom kroppen? Vilka kroppsliga uttryck karaktäriserar de yngsta barnens samspel med varandra? Studien har utgått från en kvalitativ metod med semistrukturerade observationer av de yngsta barnen på förskolan på en småbarnsavdelning. LÄS MER

  2. 7. Kost som undervisningstillfälle : En kvalitativ studie om den pedagogiska måltiden i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nathalie Söderberg; Jennifer Kronsteiner; [2023]
    Nyckelord :Pedagogiska måltiden; kost; sociokulturellt perspektiv; undervisningstillfälle; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur den pedagogiska måltiden används som ett undervisningstillfälle om kost med barnen och hur pedagogerna belyser kostens betydelse för barnen under måltiden. Metod: Studien genomfördes med hjälp av intervjuer och videoinspelningar som primärt följde pedagogens roll vid den pedagogiska måltiden. LÄS MER

  3. 8. Rörelse i förskolan : En studie i om förskollärares syn på barns rörelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Maria Emilsson; Annie Ackerot; [2022]
    Nyckelord :Preschool; physical activity; Movement; Förskola; fysisk aktivitet och rörelse.;

    Sammanfattning : The purpose of our thesis was to investigate preschool teachers’ views on the children's need for movement in preschool activities. We wanted to know how children are given opportunities for movement in preschool. LÄS MER

  4. 9. ”Jag är i första hand en medforskare” : Förskollärares uppfattningar om naturvetenskaplig undervisning för yngre barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Amelia Bard; Linnea Alenklint; [2022]
    Nyckelord :Science teaching; preschools; young children; preschool teachers; learning; Naturvetenskapsundervisning; förskolor; yngre barn; förskollärare; lärande;

    Sammanfattning : En stor del av Sveriges 1-2 åringar vistas på förskolan och därmed innefattas av läroplanen för förskolan (Lpfö 18). Läroplanen innehåller mål och riktlinjer för naturvetenskaplig innehåll och undervisningsmetoder som kan främja barns lärande. Tidigare forskning menar att det finns flera olika metoder att undervisa yngre barn. LÄS MER

  5. 10. "Exempelvis så hade jag ett barn som behövde öva på att gå i trappor så då tränade jag detta med barnet" : En kvalitativ fenomenologisk studie om förskollärares erfarenheter av rörelse samt hur barns rörelsebehov i förskolan tillgodoses

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Madlen Aydin; Viktoria Sofkova; [2021]
    Nyckelord :förskollärare; rörelse; förhållningssätt; organisation; behov; fenomenologi;

    Sammanfattning : Att få röra på sig är betydelsefullt för både kroppen och kognitionen. Syftet med studien är att, utifrån ett fenomenologiskt perspektiv, undersöka och presentera förskollärares erfarenheter av fysiska aktiviteter i förskolan, hur de arbetar med att tillgodose barns behov av rörelse och vilken betydelse organisationen har för detta. LÄS MER