Sökning: "lärande misslyckande och motivation"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden lärande misslyckande och motivation.

  1. 1. Vuxenstuderandes syn på gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofia Karp; [2018]
    Nyckelord :Elever; matematik; studiemotivation; lärare; pedagogik; undervisning;

    Sammanfattning : Elever som väljer att läsa upp sina betyg eller läsa matematikkurser på Komvux lyckas oftast med sina studier, till skillnad från när de försökte på gymnasiet. Syftet med denna studie är att ta reda på vad man som lärare kan göra för att få eleverna att lyckas på gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. Motivation på tekniska gymnasieprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ola Löfberg; [2016]
    Nyckelord :Motivation; målsträvan; vilja; intresse; orsaker; åtgärder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka elevernas studiemotivation på teknikprogrammet respektive el- och energiprogrammet. På vilka sätt skiljer sig elevernas studiemotivation mellan dessa program? Vilka är orsakerna? Vilka åtgärder kan öka låg studiemotivation? Metoderna som använts för att samla data till denna studie är enkät till 40 stycken elever tillsammans med intervjuermed fem utav lärarna. LÄS MER

  3. 3. Motivation i skolan ur ett genusperspektiv. En kvalitativ studie av sju pojkar i årskurs 6

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma Toral; Musik natur och samhälle för tidigar Människa; [2015]
    Nyckelord :Motivation; genus; pojkar; skolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att genom kvalitativa intervjuer studera pojkars attityder till skolarbete i årskurs 6 ur ett genusperspektiv. Uppsatsen grundar sig i att pojkar som grupp presterar sämre i skolan och att en ”pojkkris”råder inom skolan. LÄS MER

  4. 4. Att möta alla barn : synen på läsinlärning ur lärares och specialpedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Anna-Karin Gärdström; Nina Thorén; [2006]
    Nyckelord :Läsinlärning; Specialpedagoger; Lärare och elever; Pedagogisk metodik;

    Sammanfattning : Att lära sig läsa och skriva kan ses som själva höjdpunkten under de första skolåren. Läsundervisningen är ofta den första och mest påtagliga erfarenheten barnen får av undervisning och skolan. Därför är det viktigt att barnets syn på inlärning och kunskaper blir positiv. LÄS MER