Sökning: "lärande och delaktighet ahlberg"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden lärande och delaktighet ahlberg.

  1. 1. Kommunikation och delaktighet för elevers, lärares och specialpedagogers trygghet i lärande

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Viktor Helmersson; [2022]
    Nyckelord :communication; goal achievement; school organization; special education; student participation; Sweden; teacher-student relationships; upper secondary school;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to explore how teachers and special educators wished to organize education in a Swedish city´s upper secondary school system in order to reach all admitted students. The purpose was also to identify what pedagogical needs of students and school staff that teachers and special educators enquire for in order to fulfil these goals. LÄS MER

  2. 2. "Lusten att lära ökar i samband med att man tar in det musikaliska" : En kvalitativ intervjustudie om lågstadielärares användning av musikaktiviteter i de teoretiska ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Skött; Cecilia Ahlberg; [2021]
    Nyckelord :Musikaktiviteter; pedagogik; grundskola; sociokulturellt perspektiv; integrering;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie ämnas att ta reda på yrkesverksamma lärares uppfattningar om varför och hur de använder musikaktiviteter i undervisningen av de teoretiska ämnena och för att se vad lärarna sett för påverkan på elevernas lärande i och med dessa musikaktiviteter.  Den valda metoden för studien var semistrukturerade intervjuer, där sex yrkesverksamma lärare i förskoleklass till årskurs tre intervjuades för att fånga deras tankar och åsikter. LÄS MER

  3. 3. Inomhusmiljön på förskolan- hur viktig är den? : en intervjustudie om förskollärares syn på den fysiska inomhusmiljöns betydelse för barns utveckling och lärande

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sandra Falkelod; Sara Ahlberg; [2019]
    Nyckelord :Fysiska lärandemiljön; loose parts; affordance; barns utveckling och lärande; barns delaktighet och inflytande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare resonerar kring den fysiska lärandemiljön inomhus och hur delaktiga barnen är i utformningen av den. Studien utgår från en kvalitativ ansats och bygger på semistrukturerade intervjuer. Vi har genomfört intervjuer med fem förskollärare på tre olika förskolor. LÄS MER

  4. 4. Att ändra fokus från extra anpassningar till ledning och stimulans : att höja elevernas måluppfyllelse

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Susanne Reevcrona; Anne-Cathrine Wendell; [2018]
    Nyckelord :Extra anpassning; Elevhälsoteam; Inkludering; Ledning och stimulans; Lärmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få syn på hur två skolor arbetar för att skapa en gemensam plattform för att tolka styrdokument utveckla samsyn kring begreppen ledning och stimulans och extra anpassningar. Detta för att skapa inkluderande lärmiljöer som i sin tur leder till, ökad måluppfyllelse hos eleverna då verksamheten utifrån alla tre nivåer organisation-, grupp- och individnivå reflekterar, kritiskt granskar lärande, undervisning och ledarskap. LÄS MER

  5. 5. Framgångsrika anpassningar av lärmiljön ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Eliasson; Lena Magnusson; [2017]
    Nyckelord :anpassningar; delaktighet; elevperspektiv; lärmiljöer; relationer;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktSyfte och frågeställningarSyftet är att ta del av några elevers tankar, upplevelser och erfarenheter av undervisning. Detta för att öka pedagogers medvetenhet om vad eleverna upplever som framgångsrikt i lärmiljön. LÄS MER