Sökning: "lärande och mobiltelefon"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden lärande och mobiltelefon.

  1. 1. Mobile phones and attention : An experimental study examining mobile phone distraction

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Moa Taube; Linda Åkerlund; [2023]
    Nyckelord :attention; distraction; mobile phone; working memory; uppmärksamhet; distraktion; mobiltelefon; arbetsminne;

    Sammanfattning : Mobile phones have become a natural part in our lives and with them, challenges and concerns rise. Mobile phones are designed to catch our attention, which equals unwanted distractions in many situations. Previous research is ambiguous as to in what situations mobile phones harm our attention and cause distraction. LÄS MER

  2. 2. Hjälper eller stjälper mobiltelefoner och datorer vid lärande av kemi? En klassrumsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :THOMAS HEDIN; [2023]
    Nyckelord :Chemistry; learning; computer; mobilephone; note-taking; handwritten; keyboard; mobile use; high school level; Kemi; lärande; dator; mobiltelefon; anteckna; handskriven; tangentbord; mobilanvändning; gymnasienivå;

    Sammanfattning : Datorer och mobiltelefonerna är idag allestädes närvarande i skolan och elever, lärare eller skolledning funderar sällan på hur detta påverkar lärandet. Den större delen av den tidigare forskningen visar att med ökad mobiltelefonanvändning kommer försämrade skolresultat. LÄS MER

  3. 3. Informella lärandeprocesser hos högstadieelever

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Joakim Stenberg; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; skola; sociokulturellt perspektiv; mobiltelefon;

    Sammanfattning : Skolan som institution ämnar att främja alla former av lärande, detta är ett av skolans främsta uppdrag. Ett förbud av mobiltelefonen komplicerar detta uppdrag då även mobilen utgör en källa till informellt lärande hos högstadieelever. LÄS MER

  4. 4. Vännen nära till hands : En undersökning av fenomenet nomofobi

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Daniel Lipiäinen; [2021]
    Nyckelord :nomophobia; mobile phone dependency; smartphone dependency; mental health; nomofobi; mobilberoende; smartphoneberoende; psykisk ohälsa
;

    Sammanfattning : Studien undersöker nomofobi, en förkortning av ‘no mobile phobia’, där individer upplever negativa känslor eller tankar då de finner sig utan sin mobiltelefon. Med mätinstrumentet Nomophobia Questionnaire (NMP-Q) som underlag utvecklades den svenska versionen NMP-Q-SE, som består av 19 påståenden. LÄS MER

  5. 5. Vilka strategier använder SFI-lärare för att motivera elever till att lära sig svenska? : En kvalitativ studie om sex lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Mina Aharbil Persson; Sarah Boij; [2020]
    Nyckelord :Motivation; Andraspråk; L2; SFI; lärares uppfattningar; intervju;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det står klart och tydligt i Skollagen (2010:800), SkolL, 1 kap. 4 §: att utbildningen inom skolväsendet ska främja alla elevers lust att lära. Därmed har lärare ett uppdrag att stimulera och motivera lärandet hos elever. LÄS MER