Sökning: "lärande och stora barngrupper"

Visar resultat 16 - 20 av 144 uppsatser innehållade orden lärande och stora barngrupper.

  1. 16. Förskollärares upplevelse gällande det pedagogiska arbetet i förhållande till barngruppens storlek inom förskolan : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Evalotta Kelemen; Emelie Wingren; [2023]
    Nyckelord :Barngruppens storlek; förskollärare; förskola; pedagogiskt arbete.;

    Sammanfattning : Det finns idag inte mycket forskning som handlar om stora barngrupper i förskolan.  Den forskning som finns visar att en mindre barngrupp ger bättre förutsättningar för barns utveckling och lärande. LÄS MER

  2. 17. Förskolans möjligheter vid språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Susanna Carreira Jönsson; Sofia Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; lärmiljö; språklig sårbarhet; specialpedagog; tillgänglig;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Carreira Jönsson, Susanna och Karlsson, Sofia (2023). Förskolans möjligheter vid språklig sårbarhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 18. Barns delaktighet och inflytande i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nedzad Hadziosmanovic; Charlotte Strand; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; inflytande; fritidshem; barnperspektiv; barns perspektiv; being; becoming;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som syftar till att undersöka hur lärare i fritidshem resonerar om och arbetar med barns delaktighet och inflytande samt vilka möjligheter eller utmaningar som uppstår i arbetet med delaktighet och inflytande i fritidshemmet. Genom semistrukturerade intervjuer besvaras frågor som svarar mot studiens syfte och frågeställningar där sex utbildade lärare i fritidshem från fem olika skolor intervjuats. LÄS MER

  4. 19. Att inkludera barn i behov av särskilt stöd i förskolans verksamhet : En intervjustudie om hur förskollärare arbetar för att barn i behov av särskilt stöd ska få utvecklas i en inkluderande lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Rawan Aldali; [2023]
    Nyckelord :Förskolan; förskollärare; inkludering; barn i behov av särskilt stöd; sociokulturella perspektiv; proximala utvecklingszon; scaffolding; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar förskollärarens upplevelser och erfarenheter när det gäller inkluderingen av barn som är i behov av särskilt stöd. För att få fram ett resultat har jag gjort sex kvalitativa intervjuer med sex förskollärare. LÄS MER

  5. 20. Barngruppens storlek och dess inverkan i förskolan : Förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Samuelsson; Jennie Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Barngrupp; barngGruppsstorlek; förskollärare; förskolemiljö; undervisning; barns utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att belysa förskollärares upplevelser av barngruppens storlek och dess påverkan på undervisning, miljön samt barns utveckling och lärande i förskolan. Studien har sin utgångspunkt i tidigare forskning kring barn och förskola i framför allt nordiska länder. LÄS MER