Sökning: "lärande organisationer lessons learned"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden lärande organisationer lessons learned.

  1. 1. Analysis of Learning from IncidentsProcesses in Swedish and DutchHealthcare Systems : A Mixed Methods Study for Cross-Border Learning

    Master-uppsats, KTH/Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)

    Författare :Sven van Wincoop; [2021]
    Nyckelord :Learning from incidents in healthcare; patient safety; incidents; sentinel events; legal requirements; healthcare inspectorates; safety management systems; Lärande från incidenter i sjukvården; patientsäkerhet; incidenter; lex Maria; lagstiftning; hälso-och sjukvårdsinspektioner; säkerhetsledningssystem;

    Sammanfattning : Many healthcare organisations face repetitive incidents because organisations tend to fail to learn from the past. Learning from incidents (LFI) in healthcare is a process through which healthcare professionals and the organisation as a whole seek to understand adverse events that have taken place. LÄS MER

  2. 2. Knowledge)management)in)and)between)large) complex)projects : An!investigation!of!enablers!and!inhibitors!of!an! implementation!of!new!knowledge!management! concepts!in!knowledge7intensive!organizations

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :CECILIA KRUMLINDE; KAROLINA RINGHOLT; [2018]
    Nyckelord : Knowledge management; organizational learning; change management; enablers; inhibitors; Kunskapshantering; organisatoriskt lärande; förändringshantering; möjliggörare; inhibitorer;

    Sammanfattning : Knowledge management is in the ever-changing environment and previous research argues that the survival and growth of organizations in such changing environment is dependent upon effective utilization of information and knowledge. Although knowledge management has developed over long time, both in research and in practice, its recognition as a discipline is still debated and there are few models substantial enough to be used in practice. LÄS MER

  3. 3. En lärande organisation och systematiserad erfarenhetshantering : Glappar det någonstans?

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Mathias Jansson; [2014]
    Nyckelord :Lärande organisation; Erfarenhetshantering; Lessons learned; Marinen;

    Sammanfattning : Försvarsmakten är en organisation som vill vara lärande. En lärande organisation behöver erfarenhetshantering Utveckling och effektivitet är mål som många organisationer strävar efter. Att vara en lärande organisation med en systematiserad erfarenhetshantering innebär att målen kan uppnås. LÄS MER

  4. 4. Kan managementkonceptet LEAN stödja lärande i en organisation?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Agneta Häll; [2012-11-27]
    Nyckelord :LEAN; lärande i organisationer; ledarskap;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka om ledningsfilosofin The Toyota Way och verktygslådan LEAN; • Stödjer lärande i en organisation, samt • Om ledarens roll för lärande är en viktig kompetens, utifrån teorier om lärande och ledarens roll för lärande i organisationer. Specifika frågeställningar är; • Stödjer Volvokoncernens ledarkompetenser ett LEAN ledarskap, samt • Är ledarens roll för lärandet en viktig kompetens och hur uppfattar ledarna de faktiska förutsättningarna för ett LEAN ledarskap? Teori: Wengers, teori om Communities of Practice, Targama & Sandbergs teori om Ledning och förståelse. LÄS MER

  5. 5. Ett verklighetsförankrat system för ledning av arbetet med militär sjösäkerhet? : En studie om avvikelsehanteringens utveckling inom den militära sjöfarten sett ur ett nautiskt-sjösäkerhetsmässigt evalueringsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sjöfartshögskolan, SJÖ

    Författare :Erik Sandberg; Anders Agar; Nils Barrefelt; [2011]
    Nyckelord :Safety systems; anomalies; risks; experiences; sub optimizing; education and learning; sjösäkerhetssystem; avvikelser; risker; erfarenheter; suboptimering; utbildning och lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att, med utgångspunkt från marinens haveristatistik för grundstötningar, söka dominerande riskfaktorer för fartygens framförande, se i vilken omfattning uppföljning genomförs och hur dragna erfarenheten används och kan utvecklas inom militär sjöfart. Vi har även undersökt om det går att finna några gemensamma orsakssamband mellan olika attribut för fartyg som grundstöter. LÄS MER