Sökning: "lärande organisationsförändring"

Visar resultat 16 - 20 av 67 uppsatser innehållade orden lärande organisationsförändring.

  1. 16. ATT LEDA OCH STYRA FÖR DIGITALT LÄRANDE En fallstudie om upplevda förutsättningar för digitalisering och lärande i offentlig verksamhet

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Sabine Cervin; Christian Nordén; [2018-07-04]
    Nyckelord :Digitalisering; lärande; kommunikation; verksamhetsstyrning; organisationsförändring; E-governace; E-leadership; digital kompetens;

    Sammanfattning : I en omvärld som erbjuder och förutsätter digitala tjänster och digitala lösningar för hantering som tidigare skett på analogt vis, krävs en allt högre förståelse för digita-liseringens förutsättningar och utmaningar inom offentlig verksamhet (Regeringen, 2017). En av de främsta svårigheter som lyfts fram är att politiska visioner på nat-ionell nivå är svåra att omvandla till konkreta, enhetliga och praktiska aktiviteter, på lokal nivå i offentlig verksamhet (Löfgren, 2007). LÄS MER

  2. 17. Erfarenheter av aktivitetsbaserade arbetssätt - En intervjustudie med fokus på medarbetarnas lärande i en arbetsuppgiftsförändring. : En kvalitativ studie baserad på medarbetares uppfattningar av hur och vad dem lärt sig i en arbetsuppgiftsförändring till en aktivitetsbaserad arbetsplats

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sabina Larsson; [2018]
    Nyckelord :medarbetare; erfarenhetsbaserat lärande; aktivitetsbaserade arbetssätt; inlärningsstrategier; arbetsuppgiftsförändring; förmågor;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie om medarbetares erfarenheter i en arbetsuppgiftsförändring. Syftet med studien var att öka förståelsen för medarbetarnas egna uppfattningar om lärandet i en arbetsuppgiftsförändring, som har utvecklats i förhållande till en organisationsförändring till ett aktivitetsbaserat arbetssätt. LÄS MER

  3. 18. Kompetensutveckling : en kvantitativ undersökning bland sektionschefer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Erica Carlsson; [2018]
    Nyckelord :Competence; middle management; organizational change; kompetens; kompetensutveckling; organisationsförändring;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka vilken kompetensutvecklingsektionschefer inom vård och omsorg får i förhållande till enorganisationsförändring. För att få svar på frågeställningen använde sigdenna studien av en kvantitativ metod. LÄS MER

  4. 19. Medarbetarens lärande, organisationens vinst : En intervjubaserad studie om en statlig organisations medarbetare och deras uppfattning av lärmöjligheter i och med organisationsförändringar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ebba Hasselberg; Emma Lindberg; [2018]
    Nyckelord :informellt lärande; inflytande; organisationsförändringar; medarbetarperspektiv; delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att öka kunskapen kring medarbetarnas uppfattningar om lärmöjligheter i samband med en organisationsförändring. För att fånga deras uppfattningar formulerades två forskningsfrågor; Vad upplever medarbetare främjar och hindrar lärande i samband med en organisationsförändring? och Vilka påverkansmöjligheter anser medarbetaren att det finns för det egna lärandet i samband med en organisationsförändring? Studien utgick från en kvalitativ metodansats och empirin hämtades från nio stycken semistrukturerade intervjuer med slumpmässigt utvalda medarbetare från samma avdelning på en svensk myndighet. LÄS MER

  5. 20. En tydlig reform är en framgångsrik reform. : En studie om karriärstegsreformens påverkan på lärares arbetsklimat och yrkesprofessionalitet.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ida Hellsing; Matilda Sjödin; [2018]
    Nyckelord :Karriärstegsreformen; förstelärare; läraryrket; organisationsförändring; lärarprofessionalitet;

    Sammanfattning : Studien ämnar studera gymnasielärares egna upplevelser av karriärstegsreformens implementerande och dess påverkan på arbetsklimatet och yrkesprofessionaliteten. Empiri har samlats in genom totalt sex intervjuer med tre förstelärare och tre lärare, därefter har materialet analyserats och relaterats till tidigare forskning och litteratur. LÄS MER