Sökning: "lärande samspel i klassrum"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden lärande samspel i klassrum.

  1. 1. Att samarbeta med kamrater är ingen lyx : det är en absolut nödvändighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Christina Larsen; Frida Klasson; [2022]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; samhällsorienterande ämnen; lärarperspektiv; fenomenografi; sociokulturell teori; lära i samspel;

    Sammanfattning : Inledning Kooperativt lärande är en undervisningsmetod där eleverna lär i samspel med varandra och som har sin utgångspunkt i den sociokulturella teorin. Den samhällsorienterande undervisningen gynnas av att ha en välstrukturerad undervisning, där det finns ett stödjande klimat, vilket är grunden i kooperativt lärande. LÄS MER

  2. 2. Två kursplaner, ett klassrum : En kvalitativ studie om fyra lärares erfarenheter av undervisning i ämnena svenska och svenska som andraspråk i ett gemensamt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ida Petersson; [2022]
    Nyckelord :Keywords: Swedish as a second language; courseplans; syllabus; multilingualism; svenska som andraspråk; svenska som andraspråkskursplan; kursplaner; flerspråkighet; Lgr11; Lgr22;

    Sammanfattning : Svenska skolor måste erbjuda ämnet svenska som andraspråk om elever är i behov av det. Under de senaste åren har det skett en förändring i antal elever som läser ämnet och elevantalet har ökat. LÄS MER

  3. 3. Sju lärares uppfattningar om språkutvecklande arbetssätt i språkligt heterogena klassrum.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Håkansson; Elin Olsson; [2022]
    Nyckelord :flerspråkiga elever; förhållningssätt; inkludering; multimodalitet; språkutvecklande; språkutveckling; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande undersökning är att synliggöra svensklärares förhållningssätt samt vilka strategier som de anser vara gynnsamma för flerspråkiga elevers språkutveckling i språkligt heterogena klassrum. Forskningsfrågorna är på vilka sätt lärare menar att de ger flerspråkiga elever rika möjligheter till god språkutveckling inom svenskämnet samt vilka förhållningssätt och strategier som de anser är gynnsamma för språkutvecklingen. LÄS MER

  4. 4. Matematiska resonemang i årskurs 1–3 : En studie om lärares erfarenheter av samspelet mellan lärare och elever i matematiska resonemang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Ann-Helen Stålbring; [2021]
    Nyckelord :matematiskt resonemang; samspel; sociokulturellt perspektiv; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Elever behöver skapa tilltro till sin förmåga att använda matematik, då denna förmåga har betydelse för hur vi tänker och resonerar logiskt i vardagliga sammanhang (Smith & Stein 2014). Lärare har ett ansvar för eleverna i ett resonerande klassrum och behöver därför skapa ett lärandeinnehåll i samspel med eleverna, som ger dem de rätta förut­sättningarna att utveckla matematiska resonemang. LÄS MER

  5. 5. Att undervisa i en klass med flerspråkiga elever : En observationsstudie om språkutvecklande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Elin Hällberg; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; didaktisk relationsmodell; observation; språkutvecklande undervisning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att skapa medvetenhet om språkutvecklande undervisning i flerspråkiga klasser. De frågeställningar som ställdes var: På vilka sätt arbetar lärare språkutvecklande i två klasser med flerspråkiga elever? Vad utmärker språkutvecklande undervisning i två flerspråkiga klassrum?I enlighet med andra forskare vilar studien på sju framgångsfaktorer för språkutvecklande undervisning (Cummins, 2017; Garcia & Wei, 2018; Gibbons, 2018b; Kaya, 2016). LÄS MER