Sökning: "lärande småbarn"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden lärande småbarn.

  1. 1. Digitala resurser för förskolans yngsta : Förskollärares syn på teknikanvändning i undervisning med förskolans småbarn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Cajsa Ahlbäck; [2023]
    Nyckelord :adekvat digital kompetens; datorplatta; digitala resurser; förskolans yngsta småbarn; småbarn; 1-3 år;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och diskutera småbarns (1-3 år) digitala teknikanvändning i förskolan, med utgångspunkt i förskollärarnas beskrivningar av vilka digitala resurser som småbarnen erbjuds i undervisning och vilka undervisningsmål som förskollärarna knyter till användnningen av dessa. Studien utgår ifrån sociokulturella perspektivtaganden med vikt vid begrepp såsom stöttning och lärande genom sociala samspel. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkighet : för småbarn i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Arlinda Dobreva; [2020]
    Nyckelord :flerspråkighet; kommunikativa resurser; modersmål; lärande; undervisning;

    Sammanfattning : Inledning Den svenska förskolan är inte längre monokulturell och enspråkig utan globaliseringsprocesser och en ökad migration har bidragit till att vi nu har en mångkulturell och mångspråkig förskola. Mångfaldskontexten innebär att förskolan står inför såväl nya utmaningar som nya möjligheter. LÄS MER

  3. 3. Gymnasieelevers uppfattningar om negativa tal och vilka strategier som synliggörs i deras beräkningar : En fenomenografisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Ann-Sofie Kidwell; [2019]
    Nyckelord :upper secondary school; math education; phenomenography; negative numbers; minus sign; gymnasieskolan; matematikundervisning; fenomenografi; negativa tal; minustecken;

    Sammanfattning : Från en tidig ålder får barn lära sig att använda positiva tal. De kan lägga ihop två tal och få ett större tal eller dra ifrån ett tal från ett annat för att få ett mindre tal. Till exempel får småbarn lära sig att två plus två äpplen blir fyra äpplen och att om man har tre päron och tar bort två får man ett päron kvar. LÄS MER

  4. 4. Trygghet? Det är att ta sig tid till att hålla dem nära

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Carlos Gonzalez Burgos; Maria Nittmark; [2017]
    Nyckelord :Trygghet; stora barngrupper; anknytning; småbarn;

    Sammanfattning : I takt med att fler barn börjar förskolan i Sverige och att inte fler förskolor öppnas stiger antalet barn i barngrupperna på de förskolor som redan finns. Detta bidrar ofta till en miljö med för många barn per barngrupp sett till Skolverkets rekommendationer för hur många barn det bör vara per barngrupp och vuxen. LÄS MER

  5. 5. "Hur var det på Liseberg i helgen?" en studie av det kommunikativa mötet mellan barn och pedagog på skötbordet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulrika Ekstrand; Pernilla Rosdahl; [2016]
    Nyckelord :förskola; kommunikation; omsorg; skötbordssituation; småbarn;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur och vad barn och pedagoger kommunicerar om underblöjbytet. Vi har lyssnat på samtal mellan barn och pedagog och använt oss av teorier omkommunikation och omsorg för att analysera vårt material. LÄS MER