Sökning: "lärande teater"
Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden lärande teater.
1. Den saknade teaterpubliken : Om varför unga vuxna i Hallandsregionen inte går på teater. En textanalys om unga vuxnas kulturkonsumtion- och kulturvanor i Halland
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna uppsats undersöker unga vuxnas syn på teater i Halland, deras kulturella vanor, hur de ser på kultur och hur de föredrar att konsumera kultur. Uppsatsen letar efter de avgörande faktorerna för vad de unga vuxna tycker är intressant och avgörande för att de ska besöka en teater. LÄS MER
2. "Vi kommer från olika världar"
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteternaSammanfattning : Dagens utbildningssystem behöver ha större fokus på kreativt främjande om nästa generation ska få en god framtid. Människan behöver använda fantasi och kreativ förmåga till innovation för att kunna möta en oförutsägbar framtid, men problemet är att rådande utbildningssystem inte möter dessa behov. LÄS MER
3. Låt barnen prata till punkt! : En kvalitativ studie om förskollärares tankar och erfarenheter kring barns språkutveckling genom boksamtal
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Sammanfattningsvis omfattar denna studie, boksamtal i förskolans verksamhet där fokuset är barns språkutveckling och på vilket sätt förskollärare jobbar kring det. Vårt syfte är att synliggöra hur förskollärare arbetar med boksamtal i förskolans verksamhet, för att förstå relevansen i att ha boksamtal för barns språkutveckling. LÄS MER
4. Dramatisering som pedagogiskt verktyg : En kvalitativ studie om effekten av dramatiseringar i engelskundervisningen i grundskolans årskurser 1 till 3.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur drama upplevs i engelskundervisningen i grundskolans årkurser 1 till 3. Studien gjordes kvalitativt där data samlades in via intervjuer och webbaserade enkäter. Tyngdpunkten i studien var att ta reda på hur lärare uppfattar och tolkar drama i relation till EFL-undervisning. LÄS MER
5. Mammorna och dödsvåldet : En studie på hur moderskap används som en retorisk plattform för att tala om dödsvåld i den urbana periferin
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : The aim of this study is to perform a rhetorical analysis of how motherhood is used as a shared platform for rhetorical agency to discuss the deadly violence that occurs in the urban periphery. The object of study is the theater play Mammorna; a drama that is based on interviews with women of a low socio-economic status that lost their sons to violence. LÄS MER