Sökning: "lärandedimensioner"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet lärandedimensioner.

  1. 1. Digitala Verktyg i pianoundervisning - Ett positivt komplement till en modern pianometodik?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Derry Davey; [2018]
    Nyckelord :digital; förhållningssätt; pianometodik; pianoundervisning; verktyg; musikpedagogik; utbildningsvetenskap; approach; piano education; piano methodology; tools; music education; social science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur en pianopedagog kan berika eller använda sig av digitala verktyg inom ramen för att främja sin pedagogiska vision i pianoundervisning. Forskningsmetoden är en kvalitativ forskningsintervju där urvalet av informanter är fyra pianopedagoger verksamma på svenska musikgymnasieskolor med genreinriktningar inom jazz, blues, rock och pop. LÄS MER

  2. 2. Mitt liv fick en ny riktning. : Om upplevelsen av lärande efter en sjukskrivning.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Christine Edgren; Viveca Hallgrim; [2017]
    Nyckelord :learning; sick leave; mental illness; work; Illeris.; lärande; sjukskrivning; psykisk ohälsa; arbete; Illeris.;

    Sammanfattning : Under tjugohundratalets första decennier har det kunnat konstateras ett ökande av antal svenskar som sjukskrivs på grund av psykisk ohälsa. Vilka slags lärdomar upplever personerna att de tillägnat sig efter att ha varit sjukskrivna? Hur kan drivkrafter identifieras i personernas berättelser? Och vilka betydelser har samspelet med omgivningen haft för personerna vid återgång i arbete? Syftet med denna studie är att undersöka personers upplevelser om lärande efter en sjukskrivning till följd av arbetsrelaterad psykisk ohälsa. LÄS MER

  3. 3. ARBETSGRUPPENS BETYDELSE UNDER EN LÄRPROCESS : ur ett hållbart lärande perspektiv

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Cleo Norman; Ida Zamzad; [2016]
    Nyckelord :Collective learning; experiential learning; group learning; individual learning; organizational development; sustainable development; Erfarenhetsmässigt lärande; grupplärande; hållbar utveckling; individuellt lärande; kollektivt lärande; organisationsutveckling;

    Sammanfattning : En snabb förändringstakt på arbetsmarknaden sätter högre krav på medarbetarnas kunskap och lärande. Trots detta koncentrerar sig flertalet organisationer idag på de lukrativa vinsterna, vilket skapar sämre förutsättningar för arbetsplatsens grupplärande. LÄS MER

  4. 4. Läxans vara eller icke vara i en skola för alla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Forss; [2015]
    Nyckelord :Elever i behov av särskilt stöd; lärandedimensioner; lärotypologi; läxor; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Forss, Therese (2015) Läxans vara eller icke vara i en skola för alla (The Benefits of Homework in an Equal School), Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskolaProblemområde: På skolverkets hemsida kan läsas att ”skolans uppdrag är att främja lärande där individen stimuleras att inhämta och utveckla kunskaper och värden” och att utbildningen ska vara likvärdig och därmed anpassas till ”elevernas olika förutsättningar och behov”. Ingenstans i styrdokument synliggörs läxans roll i skolan. LÄS MER

  5. 5. Det respektfulla bemötandet, En kvalitativ undersökning av hur lärare förhåller sig till begreppet respekt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Marlena Eriksson; Dina Garwi; [2013]
    Nyckelord :Respekt; lärande; ömsesidighet; dialogen; läranded;

    Sammanfattning : Sammanfattning Då vårt syfte med denna undersökning är att undersöka betydelsen av begreppet respekt, och koppla det till lärande,har vi valt att vända oss till lärarna. Vi vill undersöka lärarens perspektiv på respekt och dess betydelse för enfungerande relation/samspel med eleverna i undervisningen, hur detta påverkar motivationen till lärande och hur bristpå respekt påverkar i relationer. LÄS MER