Sökning: "lärandemål"

Visar resultat 16 - 20 av 161 uppsatser innehållade ordet lärandemål.

  1. 16. Formativ bedömning i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet : En kvalitativ studie om idrottslärares möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Marschall Valadi-Sumesaraie; Erik Pahlberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter och hinder gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa upplever kring formativ bedömning samt vilka formativa strategier som främst kommer till uttryck i deras undervisning. Studiens material omfattar 6 lärarintervjuer som analyseras med hjälp av en tematisk analys och sätts i förhållande till tidigare forskning, skolans styrdokument och formativ bedömning såsom den definieras av utbildningsforskaren Dylan Wiliams. LÄS MER

  2. 17. Elevens lärande i centrum : Utifrån en sociokulturell fördjupning och ett läroplansteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nazlie Maksuti; Anton Saarela; [2023]
    Nyckelord :Matematikundervisning; läroplan; faktorer;

    Sammanfattning : Studiens syftar till att undersöka lärares tankar kring vad som påverkar elevers lärande i matematikämnet och hur de tänker kring förankring av styrdokument i sin egen matematikundervisning. Studien har en kvalitativ inriktning där datainsamlingsmetoden har varit personliga, semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 18. Designbaserad forskning: Utveckling av en pedagogisk lektionsplanering för programmeringsundervisning : Med analys av Blooms taxonomi som bedömningsverktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Yara Faris; Xinyi Pan; [2023]
    Nyckelord :Bloom s taxonomy; Design Based Research; Block Programming; Teacher guide; Computer Science; Computational thinking; Blooms taxonomi; Designbaserad forskning; Blockprogrammering; Lärarhandledning; Datavetenskap; Datalogiskt tänkande;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har förändrat skolmiljön och skapat både nya utmaningar och möjligheter Det här examensarbetet, genomfört i samarbete med K-ULF projektet, syftar till att utveckla en pedagogisk lektionsplanering med tillhörande lärar- och elevhandledning som kombinerar teori och praktiska övningar. Målet är att stödja lärare i programmeringsundervisningen och främja elevernas lärande i en sociokulturell miljö. LÄS MER

  4. 19. FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR UNDERVISNING I HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP: UNDERVISNINGSSALENS UTFORMNING OCH UTRUSTNING : En enkätstudie bland verksamma lärare i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Chatarina Bengtsson; Viola De Carlo; [2023]
    Nyckelord :ramfaktorer; fysisk lärmiljö; lärandemål;

    Sammanfattning : Bakgrund Lärmiljön påverkar undervisning och lärande. Enligt Skollagen ska det i skolan finnas de lokaler och den utrustning som behövs för att nå utbildningens syfte. Hem- och konsumentkunskap (HKK) har specifika lokal- och utrustningsbehov för att kunna nå lärandemålen. LÄS MER

  5. 20. Språkutvecklande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hedvig Esping; [2023]
    Nyckelord :Bornholmsmodellen; fonologisk medvetenhet; digitalisering; Literacy; läs- och skrivkunnskaper; språkliga kompetenser; svenskämnet; TAKK; undervsining;

    Sammanfattning : Forskning visar att elevers ordförråd för att klara den mest basala läs- och skrivkunnskaper i vardagslivet har minskat, elevernas förmågor lever således inte upp till de krav LGR 22 ställer för att uppnå godkända resultat. Med studien vill jag undersöka hur lärare skapar språkfrämjande undervisning i svenska så att elevernas förutsättning att uppnå LGR 22´s lärandemål ökas. LÄS MER