Sökning: "lärandemöjligheter"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade ordet lärandemöjligheter.

  1. 1. Lärares synliggörande av relationer inom och mellan tal : En studie om hur lärare i årskurs 1 undervisar och vad det ger elever möjlighet att erfara

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Emelie Hallenberg; [2023]
    Nyckelord :Taluppfattning; variationsteori; representationer; synliggörande; årskurs 1;

    Sammanfattning : Den internationella kunskapsmätningen från TIMSS år 2019 visar att elevers resultat inom området taluppfattning och aritmetik är fortsatt försämrade; precis som mätningar många år bakåt i tiden (Skolverket, 2020). Taluppfattning predicerar framtida prestationer i matematik och det är därmed betydande att identifiera aspekter som kan påverka denna negativa trend beträffande förståelse för taluppfattning. LÄS MER

  2. 2. Personlig assistans : arbetsplatslärande i relation till kompetens och upplevd självförmåga

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Joakim Löfvenholm Adrian Lundin; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Personliga assistenter agerar i en socialt isolerad arbetsmiljö där kompetenskraven är högt ställda i relation till de lärandemöjligheter som finns, vilket gör att denna studie söker etablera en bredare kartläggning av yrkesgruppens arbetsplatslärande och kompetens samt hur dessa samvarierar. Studien har huvudfokus på ett pedagogiskt perspektiv, vilket kompletteras med inslag av psykologiska teorier. LÄS MER

  3. 3. Socioekonomiska status och dess påverkan på elevers prestation i matematik : Vilken roll spelar socioekonomisk status för elevers motivation, ängslan och prestation i matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Avin Abdullah; [2023]
    Nyckelord :socioekonomisk status; låga prestationer i matematik; motivation och matematikängslan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med forskningsbaserad kunskap om huruvida elevernas socioekonomiska status (SES) spelar roll för elevernas prestationer i matematik i grundskolan. Dessutom har studien för avsikt att undersöka hur elevers SES påverkar deras motivation och inställning till matematik. LÄS MER

  4. 4. Rutinsituationer i förskolan : En observationsstudie om förskollärares arbetssätt i förskolans hall

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tea Ederborg; Emma Jansson; [2023]
    Nyckelord :Routine; Preschool; Dressing; Learning; Working methods; Communication; Rutin; Förskola; Påklädning; Lärande; Arbetssätt; Kommunikation;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare arbetar i rutinsituationer samt vilka möjligheter till lärande som skapas. För att undersöka detta genomfördes fem observationer av tre förskollärare, vid påklädning i förskolans hall. LÄS MER

  5. 5. Utilizing GPT for Interactive Dialogue-based Learning Scenarios : A Comparative Analysis with Rasa

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Valdimar Björnsson; [2023]
    Nyckelord :Generative Pretrained Transformer; Rasa; Interactive Tutoring Systems; Conversational AI; Education Technology; Generativ förtränad transformator; Rasa; interaktiva handledningssystem; Conversational AI; Education Technology;

    Sammanfattning : This thesis explores the use of advanced language models, specifically OpenAI’s Generative Pretrained Transformer (GPT), in the context of interactive tutoring systems built within a Unity-based game environment. The central problem addressed is whether the recent advancements in large language models make them feasible and useful to function as tutors specifically in providing meaningful, engaging, and educationally rich user interactions on a dialogue based learning platform developed by Fictive Reality. LÄS MER