Sökning: "lärandematerial förskolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden lärandematerial förskolan.

  1. 1. För vem, när, var, hur och varför ska vi läsa egentligen? : Förskollärares beskrivningar av sina didaktiska val vid läsning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lisa Larsson; Evelina Nord; [2021]
    Nyckelord :läsning; barnlitteratur; didaktik; förskollärare;

    Sammanfattning : Den här studien omfattar förskollärares didaktiska val angående läsning och arbete med barnlitteratur i förskolan. Syftet är att belysa och problematisera förskollärares didaktiska val i samband med läsning i den pedagogiska verksamheten. LÄS MER

  2. 2. Senja utforskar vattnets kretslopp : Ett didaktiskt lärandematerial

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Anna Dunder; Sandra Söderlund; [2019]
    Nyckelord :The competent child; sustainable development; multimodality in preschool education; the cycle of water; Det kompetenta barnet; hållbar utveckling; multimodalitet i förskolans undervisning; vattnets kretslopp;

    Sammanfattning : Syftet med produktarbetet var att skapa ett didaktiskt lärandematerial bestående av en bilderbok med tillhörande lärarhandledning med inriktning på vattnets kretslopp, för en hållbar utveckling. Det didaktiska lärandematerialet utformades för att stödja och inspirera förskolepersonalen i sin dagliga undervisning tillsammans med barnen i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Diskurser om förskolans pedagogiska inomhusmiljö - En kvalitativ studie som jämför två förskolors inomhusmiljöer, lärandematerial och barnsyn, utifrån Montessoripedagogiken och Reggio Emilias pedagogiska filosofi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Patricia Hageräng; Karolina Ingeroth Lindbom; [2018]
    Nyckelord :Diskurser; Montessori; Reggio Emilia; förskola; inomhusmiljö; plats; rum; lärandematerial; barnsyn;

    Sammanfattning : Denna studie tar sin utgångspunkt i förskolans inomhusmiljö, där diskurser konstrueras utifrån pedagogers tankar och visioner om den rådande inomhusmiljön, dess lärandematerial och barnsyn. Studiens syfte är att jämföra de diskurser om förskolemiljö, lärandematerial och barn som framträder i inomhusmiljön på två olika förskolor. LÄS MER

  4. 4. Hållbar utveckling i förskolan Skapandet av en bilderbok : En bilderbok inriktad på nedbrytningsprocesser av organiskt material med tillhörande lärarhandledning

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Hansson Sara; Lidberg Emma; [2018]
    Nyckelord :Bilderbok; lärarhandledning; nedbrytningsprocesser; tidig barndomsutbildning; utbildning för hållbar utveckling.;

    Sammanfattning : Hur det går att arbeta för en hållbar utveckling är något som ligger högt på agendan både i samhället i stort och på verksamhetsnivå, i detta fall förskoleverksamhet. Hållbar utveckling benämns för första gången som begrepp i den kommande reviderade läroplanen för förskola som träder i kraft i juni 2019. LÄS MER

  5. 5. Den talande väggen - En studie om väggarnas funktion samt vad de säger om förskoleverksamheten

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tove Ekström; Petra Johansson; [2014]
    Nyckelord :förskola; handlingserbjudande; institution; kommunikation; väggar;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att studera vad som finns på väggarna samt hur institutionen synliggörs. Vidare är syftet att undersöka pedagogernas syn på hur väggarna används i verksamheten.Vid en genomgång av forskning framkom att det finns många studier kring förskolans miljö. LÄS MER