Sökning: "lärandematerial"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet lärandematerial.

  1. 1. Otto ångrar sig : En bilderbok med inriktning på relationer och samtycke med tillhörande lärarhandledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Tilda Andersson; [2022]
    Nyckelord :Bilderbok; högläsning; lärarhandledning; lässamtal; undervisning för relationer och samtycke;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur ett läromedel kan utformas för att stödja undervisning kring relationer och samtycke i skola och fritidshem. Hösten 2022 tillkommer nya formuleringar om sexualitet, relationer och samtycke i läroplanens inledande delar (Skolverket, 2021). LÄS MER

  2. 2. Allt kan ges en historia : Meningsskapande i mötet mellan skola och museum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Matti Östling; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har jag undersökt mötet mellan museum och skola genom att studera ett lärandematerial, ”Allt har en historia” utgivet av världskulturmuseerna. Materialet består totalt av tolv filmer som utifrån museiföremål skapat berättelser som tidsmässigt spänner över drygt 4500 år och geografiskt hela världen. LÄS MER

  3. 3. En läromedelsanalys om lärarhandledningens värde  i undervisningen : Elevers utveckling av begreppsförmågan inom area och omkrets i årskurs 6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Johanna Bergdahl; Elina Karlsson; [2021]
    Nyckelord :area; omkrets; begreppsförmåga; representationsformer; lärarhandledning; räknebok;

    Sammanfattning : Syftet med denna analys är att undersöka hur lärandematerial kan möjliggöra utveckling i matematikundervisningen för geometrins område area och omkrets. Begreppsförmågan står i fokus i analysen eftersom tidigare forskning tyder på att de ämnesspecifika begreppen för area och omkrets kan vara en svårighet hos elever. LÄS MER

  4. 4. How Can English Teaching Benefit from Students’ Extramural English in Secondary School 7-9?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Heba Ali; [2021]
    Nyckelord :extramural English; informal learning; meaningful and relevant learning; teaching materials; outside-of-school english; students previous knowledge; digital technologies; motivation; students perceptions; observations; triangulation method; extramural engelska; informellt lärande; meningsfullt och relevant lärande; lärandematerial; motivation; observationer; modern teknologi;

    Sammanfattning : Abstract This empirical study investigates how students in secondary school 7-9 learn the English language outside of school, in an informal setting, and how they can benefit from it in a formal setting in school. The usage of digital technology is more common nowadays amongst youngsters than it used to be before. LÄS MER

  5. 5. För vem, när, var, hur och varför ska vi läsa egentligen? : Förskollärares beskrivningar av sina didaktiska val vid läsning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lisa Larsson; Evelina Nord; [2021]
    Nyckelord :läsning; barnlitteratur; didaktik; förskollärare;

    Sammanfattning : Den här studien omfattar förskollärares didaktiska val angående läsning och arbete med barnlitteratur i förskolan. Syftet är att belysa och problematisera förskollärares didaktiska val i samband med läsning i den pedagogiska verksamheten. LÄS MER