Sökning: "lärandematris"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet lärandematris.

  1. 1. Hur påverkar elevers användande av lärandematriser deras textskapande i svenskämnet i årskurs 4-6?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Markus Lövdahl; Isak Sävström; Augusth Wallin; [2022]
    Nyckelord :Lärandematris; Rubrics; Självbedömning; Självreglering; Kamratbedömning; Textskapande; Svenskundervisning;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt sammanställs och kritiskt granskas forskning kring lärandematriser och hur de påverkar elevers textskapande. Forskningen breder ut sig mellan årskurserna 4-6 och anknyter specifikt till språkundervisning med fokus på skrift i svenska. LÄS MER

  2. 2. ”Alla vill nå nivå 3” : Lärandematrisens användbarhet för att främja lusten till att lära

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Persson; [2022]
    Nyckelord :delaktighet; lust till att lära; lärandematris; lärandemiljöer; motivation; motivationsskapande; pedagogiskt hjälpmedel; synliggörande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger använder lärandematriser som ett pedagogiskt verktyg för att främja elevernas lust till att lära, både generellt och inom de samhällsorienterande ämnena i grundskolan. Forskning kring olika pedagogiska verktyg är knapp och i synnerhet gällande hur de kan skapa förutsättning för att motivera elever till att utvecklas i sin lärprocess, då matrisen oftast diskuteras utifrån en bedömningsaspekt. LÄS MER

  3. 3. Stöd för textskapande : En fenomenografisk analys av elevers uppfattningar om lärandematriser i svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Markus Lövdahl; Isak Sävström; Augusth Wallin; [2022]
    Nyckelord :Lärandematris; Rubrics; Självbedömning; Textskapande; Svenskundervisning; Uppfattning; Fenomenografi; Andra ordningens perspektiv; Utfallsrum.;

    Sammanfattning : I denna studie sammanställs och analyseras 12 intervjuer med sammanlagt 24 elever som informanter utifrån ett fenomenografiskt perspektiv. Eleverna som ingick i studien gick antingen i en fjärdeklass eller en femteklass. LÄS MER

  4. 4. Rubrics for learning: Why and how?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tobias Liljenberg; [2021]
    Nyckelord :Rubrics for learning; Lärandematris;

    Sammanfattning : This essay examines rubrics for learning found in the learning platform Unikum and analyses their construction in relation to research on rubrics for learning. Formative assessment, variation theory and design for learning together with previous research are used as a framework for analysis. LÄS MER

  5. 5. Exploring the Training Data for Online Learning of Autonomous Driving in a Simulated Environment

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Datorseende

    Författare :Mathias Kindstedt; [2020]
    Nyckelord :Online learning; autonomous driving; qhebb; carla; simulator; on-the-fly; exploring; training data; populating; learning matrix; Online lärande; autonom körning; qhebb; carla; simulator; utforskning; träningsdata; popularing; lärandematris;

    Sammanfattning : The field of autonomous driving is as active as it has ever been, but the reality where an autonomous vehicle can drive on all roads is currently decades away. Instead, using an on-the-fly learning method, such as qHebb learning, a system can,after some demonstration, learn the appearance of any road and take over the steering wheel. LÄS MER