Sökning: "lärandematriser"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet lärandematriser.

  1. 1. Hur påverkar elevers användande av lärandematriser deras textskapande i svenskämnet i årskurs 4-6?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Markus Lövdahl; Isak Sävström; Augusth Wallin; [2022]
    Nyckelord :Lärandematris; Rubrics; Självbedömning; Självreglering; Kamratbedömning; Textskapande; Svenskundervisning;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt sammanställs och kritiskt granskas forskning kring lärandematriser och hur de påverkar elevers textskapande. Forskningen breder ut sig mellan årskurserna 4-6 och anknyter specifikt till språkundervisning med fokus på skrift i svenska. LÄS MER

  2. 2. ”Alla vill nå nivå 3” : Lärandematrisens användbarhet för att främja lusten till att lära

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Persson; [2022]
    Nyckelord :delaktighet; lust till att lära; lärandematris; lärandemiljöer; motivation; motivationsskapande; pedagogiskt hjälpmedel; synliggörande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger använder lärandematriser som ett pedagogiskt verktyg för att främja elevernas lust till att lära, både generellt och inom de samhällsorienterande ämnena i grundskolan. Forskning kring olika pedagogiska verktyg är knapp och i synnerhet gällande hur de kan skapa förutsättning för att motivera elever till att utvecklas i sin lärprocess, då matrisen oftast diskuteras utifrån en bedömningsaspekt. LÄS MER

  3. 3. Stöd för textskapande : En fenomenografisk analys av elevers uppfattningar om lärandematriser i svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Markus Lövdahl; Isak Sävström; Augusth Wallin; [2022]
    Nyckelord :Lärandematris; Rubrics; Självbedömning; Textskapande; Svenskundervisning; Uppfattning; Fenomenografi; Andra ordningens perspektiv; Utfallsrum.;

    Sammanfattning : I denna studie sammanställs och analyseras 12 intervjuer med sammanlagt 24 elever som informanter utifrån ett fenomenografiskt perspektiv. Eleverna som ingick i studien gick antingen i en fjärdeklass eller en femteklass. LÄS MER

  4. 4. Rubrics for learning: Why and how?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tobias Liljenberg; [2021]
    Nyckelord :Rubrics for learning; Lärandematris;

    Sammanfattning : This essay examines rubrics for learning found in the learning platform Unikum and analyses their construction in relation to research on rubrics for learning. Formative assessment, variation theory and design for learning together with previous research are used as a framework for analysis. LÄS MER

  5. 5. Anonymiserad kamratrespons : Årskurs 8 elevers upplevelser av anonymiserad kamratrespons inom ämnet teknik

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Hampus von Sparr; [2021]
    Nyckelord :Anonymiserad kamratrespons; kamratrespons;

    Sammanfattning : Anonymiserad kamratrespons är en del i den formativa bedömningen där elever har möjlighetatt fungera som resurs för varandra och på så vis hjälpa varandra att utvecklas. Dettautvecklingsarbete genomfördes i en klass i årskurs 8 i ett socioekonomiskt utsatt område. LÄS MER