Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "För mig veterligen finns det ingen pedagogik som är den bästa i världen" : En aktionsforskningsstudie om hur svensklärare uppfattar sin undervisningspraktik när de kombinerar boksamtal med kooperativt lärande

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Jessica Truong; Emma Carlsson; Ewa-Leena Stenfelt; [2023]
    Nyckelord :Action research; booktalk; Cooperative learning; Social interdependence Theory; Self-determination Theory; pedagogical methods; Aktionsforskning; boksamtal; kooperativt lärande; Social interdependence Theory; Self-determination Theory; pedagogiska metoder;

    Sammanfattning : Boksamtal och kooperativt lärande är två lärandemetoder som enligt forskning har en positiv inverkan på elevers engagemang och motivation. Dock visar resultat från tidigare forskning att lärare har svårt att implementera dessa metoder i sin undervisning. LÄS MER

  2. 2. Företagskulturens egenskaper och lärande : En studie om medarbetares uppfattning med en jämförelse i tvärkulturell miljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Nicklas Ohlsson; Viktoria Tevell; Alice Borslöv; [2023]
    Nyckelord :Corporate culture; Cross-cultural; Formal learning; Non-formal learning; Informal learning; Cultural levels; Artifacts; Espoused Values; Cultural dimensions; Sweden; Spain; Organizational culture; Organizational structure; Företagskultur; Tvärkulturell; Formellt lärande; Icke formellt lärande; Informellt lärande; Kulturella nivåer; Beteende; Värdering; Kulturella dimensioner; Sverige; Spanien; Organisationskultur; Organisationsstruktur;

    Sammanfattning : Företagskultur har en betydande roll i hur ett företag ska bli framgångsrikt visar aktuell forskning. I föreliggande studie undersöks hur företagskulturen uppfattas av anställda och vilka olika lärande som används för att kommunicera och förmedla kulturen till medarbetare. LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande arbetssätt inom SO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Viktoria Lantz; Jessica Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :cooperative learning; curriculum; democracy; feedback; John Dewey’s theory of education; language development; negative effects; ontology; pragmatism; school strategies; social interaction; standpoint theory; teaching strategies; zone of proximal development ZPD .; kooperativt lärande; pragmatism; proximala utvecklingszonen; scaffolding; socialt samspel; språkutvecklande;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt är syftet att undersöka hur det sociala samspelet jämfört med ettpragmatiskt förhållningssätt kan främja språkutveckling i SO-undervisningen. Detta hargenomförts genom att jämföra olika vetenskapliga artiklar. Artiklarna vi valde att undersöka,hämtades från olika databaser, Ebsco, Eric och Google Scholar. LÄS MER

  4. 4. Customer acquisition and onboarding at an online grocery company

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för matematik och matematisk statistik

    Författare :Ida Borg; [2022]
    Nyckelord :retention; churn; customer acquisition; customer onboarding; logistic regression; extreme gradient boosting model; bibehållande av kunder; kundbortfall; kundförvärv; kundonboarding; logistisk regression; exteme gradient boosting model;

    Sammanfattning : The master thesis is carried out in a collaboration with a Swedish online grocery company. The goal of the thesis is to investigate if it is possible to explain the underlying factors that affect new customers to be retained. LÄS MER

  5. 5. Lärares uppfattning om kooperativt lärande i spårkligt heterogena klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Madeleine Strand; Emma Åsälv; [2022]
    Nyckelord :Andraspråkselever; dialogisk undervisning; gruppinteraktion; kooperativt lärande; kooperativa lärandemetoder; kooperativa strukturer; språkutveckling; svenska som andrasrpåk;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur yrkesverksamma lärare i årskurserna F-3 upplever fördelar respektive begränsningar i arbetet med kooperativa lärandemetoder och hur lärare legitimerar användningen av kooperativa lärandemetoder i språkutvecklande syfte hos elever med svenska som andraspråk i språkligt heterogena klassrum. Teoretiska perspektiv som används är dialogisk undervisning, muntlig interaktion ur ett andraspråksperspektiv, kooperativt lärande och kooperativa strukturer. LÄS MER