Sökning: "lärandemiljö på fritidshemmet"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden lärandemiljö på fritidshemmet.

  1. 1. Utemiljö som lärmiljö i fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sireen Hijazi; Susan Holst; [2023-12-07]
    Nyckelord :fritidshem; utemiljö; lärmiljö; lekens betydelse; meningsfull fritid; utomhuspedagogik; situerat lärande; KASAM; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur utomhusmiljön betraktas som lärmiljö av lärare på fritidshem, samt om lärarna beskriver att lärmiljön utomhus främjar elevernas lärande och välmående genom social interaktion. Studiens undersökning ska även se vilket lärande som medieras i utemiljön enligt lärarnas beskrivningar. LÄS MER

  2. 2. Fritidshemmet- nyckeln i nyanlända elevers inkluderingsprocess : Fritidspedagogers beskrivning av sin och fritidshemmets roll i nyanlända elevers inkluderingsprocess

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Dogukan Baran; Eric Winberg; [2022]
    Nyckelord :Nyanlända elever; Inkludering; Fritidshem; Sociokulturellt perspektiv; KASAM; Språkutveckling; Informellt lärande; Kommunikation; Stöttning; Artefakter; Hinder; Språkbarriär;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fritidspedagoger beskriver sin och fritidshemmets roll i de nyanlända elevernas inkluderingsprocess. Studien undersöker även vilka metoder de använder i inkluderingsprocessen, samt vilka hinder de möter. LÄS MER

  3. 3. Utformningen av lärmiljöer i fritidshemmet : En kvalitativ studie av den fysiska, pedagogiska och sociala miljöns betydelse för en inkluderande undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Svensson; Annie Olsson; [2020]
    Nyckelord :Leisure time center; physical environments; pedagogical environments; social environments; learning environments; including learning environments; teaching; Fritidshemmet; fysisk miljö; pedagogisk miljö; social miljö; lärandemiljö; inkluderande lärmiljö; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur den pedagogiska, fysiska och sociala miljön påverkar undervisningen i fritidshemmet samt lärarnas upplevelser av de olika miljöerna. Vilka möjligheter och hinder upplever lärare i fritidshem för att anpassa miljön för alla elever? Studien bygger på semi-struktuerade intervjuer samt ett observationsschema där den fysiska och pedagogiska miljön studerades. LÄS MER

  4. 4. Nyanlända elevers språkutveckling i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Edin Vehabovic; [2017]
    Nyckelord :fri lärandemiljö; fritidshem; inkludering; interaktion; mediering; nyanlända elever; språkutveckling;

    Sammanfattning : I denna studie vill jag undersöka hur pedagoger på två olika skolors fritidshem arbetar för att främja nyanlända elevers språkutveckling? Vilka metoder använder pedagogerna samt hur reflekterar de kring inkludering samt exkludering? Det handlar om att erbjuda lekar, aktiviteter och att nyanlända eleverna snabbt kommer i kontakt med svenska språket. Tydligt var att det lärande som sker i verksamheterna handlar om fri lärandemiljö där interaktion sker i ett socialt samspel mellan eleverna. LÄS MER

  5. 5. Barns uppfattningar om fritidshemmet som en lärandemiljö

    M1-uppsats,

    Författare :Stina Andersson; [2013]
    Nyckelord :Barn; Fritidshem; Fritidslärarens yrkesroll; Lärandemiljö;

    Sammanfattning : The study aims to contribute knowledge about children's perceptions of the leisure-time as a learning environment. The study can be seen as an attempt to highlight the possible learning in the leisure-time, formally or informally. LÄS MER