Sökning: "lärandemiljö sjuksköterska"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden lärandemiljö sjuksköterska.
1. Nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelser av det första året som kliniskt verksam sjuksköterska : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)Sammanfattning : Bakgrund. Den ansträngda situationen inom hälso- och sjukvården gör att nyutexaminerade sjuksköterskor tvingas prestera på en nivå som inte alltid motsvarar deras färdigheter. LÄS MER
2. Sjuksköterskestudenters upplevelse av lärande på kliniskt träningscenter : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: För att erhålla titeln sjuksköterska i Sverige måste studenten gå en treårig universitetsutbildning. Teoretiska och praktiska färdigheter ska läras för att tillgodose patientsäkerheten. De praktiska färdigheterna lärs i form av verksamhetsförlagd utbildning och lärande på kliniskt träningscenter. LÄS MER
3. Upplevelsen av att handleda sjuksköterskestudenter i omvårdnadsprocessen på en akutvårdsavdelning : en intervjustudie
Magister-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : SAMMANFATTNING Att arbeta i svensk hälso- och sjukvård idag innebär att arbeta i en balans mellan stressiga och stimulerande arbetssituationer. I sjuksköterskors arbetsuppgifter ingår det, utöver de arbetsuppgifter som utförs inom ens verksamhet, att handleda sjuksköterskestudenter. LÄS MER
4. Sjuksköterskestudenters skattade upplevelser av lärandemiljön före och efter inrättandet av Kompetenscentrum
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Omvårdnad; Högskolan Dalarna/VårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Under senare år har allt fler kliniska träningscentra för färdighetsträning etablerats för att möjliggöra en trygg och säker lärandemiljö med simuleringsmöjligheter för studerande och personal. Klinisk färdighetsträning är en viktig del i sjuksköterskeutbildningen vid Högskolan Dalarna (HDa) där lärandemiljön på Kompetenscentrum (KC) kan bidra till en förbättring av lärandemiljön i den kliniska färdighetsutbildningen. LÄS MER
5. Handledning av specialistsjuksköterskestudenter inom intensivvård : faktorer av betydelse för student och handledare
Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)Sammanfattning : Att handleda specialistsjuksköterskestudenter ställer höga krav på handledaren eftersom de handleder en sjuksköterska med yrkeserfarenhet. Studenten har hamnat i ett helt nytt sammanhang och befinner sig återigen på novisstadiet. Handledningen kan utmanas på flera sätt, både positivt och negativt, i den unika intensivvårdsmiljön. LÄS MER