Sökning: "lärandepotential"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet lärandepotential.

  1. 1. Att ta tillvara högläsningens potential i undervisningen : en studie om några lärares förhållningssätt till högläsning som didaktiskt redskap i årskurs F–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Johanna Tunbjer; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; årskurs F–3; didaktiskt redskap; språkutveckling; läsförståelse; sociokulturellt perspektiv; dialogism;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att nå fördjupad kunskap kring några lärares allmänna förhållningssätt till högläsning som didaktiskt redskap och deras beskrivningar av hur de implementerar sådana förhållningssätt i sin praktik i årskurs F–3. Studien har en kvalitativ ansats där fem semistrukturerade intervjuer genomförts med verksamma lärare i årskurs F–3. LÄS MER

  2. 2. Motsättningar mellan lednings- och medarbetarperspektiv på räddningstjänstens lärande : En fallstudie om en brandstations lärandepotential i praktiken

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Emma Eriksson; [2022]
    Nyckelord :workplace learning; situated learning; learning environment; rescue service; arbetsplatslärande; situerat lärande; lärmiljö; räddningstjänst;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap som kan utveckla räddningstjänstens arbetsplatslärande. Studien är en kvalitativ fallstudie med en ontologisk ståndpunkt som kan beskrivas som konstruktivistisk. LÄS MER

  3. 3. Populärhistoria och historiemedvetande genom historiska datorspel E-n undersökning av lärandepotential kopplat till historiemedvetande i datorspelet Europa Universalis IV

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Andreas Wendelsson; [2019]
    Nyckelord :Historical Consciousness; Use of History; Life-long Learning; Europa Universalis IV; Games; The Swedish Empire; Popular History;

    Sammanfattning : This bachelor thesis examines the PC-game Europa Universalis IV and its potential as a learning tool to develop players historical consciousness. The thesis also researches and compares Europa Universalis IV:s historical content and use of history to what is characteristic of popular history. LÄS MER

  4. 4. Samtal och kollektivt lärande : En observationsstudie av arbetsmötens lärandepotential

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Odileine Engquist; Kristina Forsgren; [2018]
    Nyckelord :pedagogik; kollektivt lärande; arbetsliv; arbetsplatsmöte; samspel; samtal; dialog; diskussion; debatt;

    Sammanfattning : I dagens specialiserade arbeten ställs ofta stora krav på varje medarbetares samarbetsförmåga och att åstadkomma saker tillsammans mot ett gemensamt mål eller projektutfall. En viktig arena för lärande i organisationer är arbetsmöten där människor möts för att samarbeta och hantera olika ärenden. LÄS MER

  5. 5. Sorg, terapi och omöjliga beslut – erfarenheten The Last of Us : Inlevelse, experientialitet och identitetsutvecklande insikter i narrativa datorspel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Paul Nielsen Isho; [2018]
    Nyckelord :involvement; immersion; experience; narrative experientiality; narrative computer games; The Last of Us; envisionment.; inlevelse; immersion; erfarenhetsskapande; narrativ experientialitet; narrativa datorspel; The Last of Us; föreställningsvärldar.;

    Sammanfattning : Vår utforskning av fiktionens världar kan fördjupa vår förståelse för oss själva, varandra och vår omvärld. Syftet för denna litteraturstudie är att nå en förståelse för hur narrativa datorspel kan ge upphov till dessa identitetsutvecklande insikter och hur litteraturundervisningen kan stödja elevernas vägar till att nå fram till dem. LÄS MER