Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 126 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Drivkrafter i skolutvecklingen. En aktionsforskningsstudie i matematikundervisning för skolår 6.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marita Johansson; [2023-10-13]
    Nyckelord :metodik; pedagogik; undervisningsformer; lärandeprocesser; samverkan; laborativa arbetssätt; digitalisering; digitaliserade läromedel; gruppdynamik; lärarrollen; elevperspektivet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att genom aktionsforskning undersöka laborativa arbetssätt i matematik på grundskolenivå. I studien undersöks faktorer som påverkar elevernas lärande och vilka pedagogiska redskap som upplevs gynna elevernas kunskapsutveckling, främst med hänseende på laborativa metoder och ett empiriskt arbetssätt inom matematikundervisning. LÄS MER

  2. 2. Optimering av Kriminalvårdensutslussningsmetod : Familjehemskonsulenters upplevelser av handledning som metod för att skapa relationer och främja lärande hos familjehem och kriminalvårdsklienter.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Caroline Franzén; Molly Sammland; [2023]
    Nyckelord :Familjehemsvård; Kriminalvård; handledning; återanpassning; proximal utvecklingszon; situerat lärande;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur konsulenter genom handledning som metod, skapar relationer och främjar lärande hos familjehem och kriminalvårdsklienter på vårdvistelse. Studien har undersökt hur grupphandledning för konsulenterna upplevs och används som kollegialt stöd. LÄS MER

  3. 3. Learning in physics with simulation : Students’ needs & perceptions of the interaction with Algodoo, and learning in physics

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Seyma Ikra Koyuncu; [2023]
    Nyckelord :computational thinking; stem; simulations; physics; modelling; digital tools; digital content; computational thinking; stem; simulering; fysik; modellering; digitalt verktyg; digitalt innehåll;

    Sammanfattning : Initiatives to implement computational thinking and science, technology, engineering & modelling into learning processes have been taken by many authorities worldwide, and in Sweden as well. The Swedish government made changes in the high school curriculum in order to develop student’s digital competence including programming which has been in force since June 2018 (Skolverket, 2018). LÄS MER

  4. 4. Patienters erfarenheter av att vårdas av sjuksköterskestudenter. : En systematisk litteraturstudie.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Valerie Mefeu; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sjuksköterskestudenter möter patienter i olika sammanhang under sin utbildning. VFU utgör en viktig del av sjuksköterskesprogrammet. Under utbildning ska sjuksköterskestudenter skaffa sig de kunskaper, förmågor och färdigheter som krävs för att erhålla sin yrkesexamen. LÄS MER

  5. 5. Att lära med hjälp av en lärplatta : Barns röster om lärplattan i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Kajsa Andersson; Lisa Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; barns perspektiv; digitala verktyg; lärplattor.;

    Sammanfattning : Barn använder sig av digitala verktyg i allt tidigare ålder och digitala verktyghar fått större fokus i förskolans läroplan efter revideringen 2018, vilket medför högre krav på den digitala undervisningen i förskolan. Med föreliggande studie undersöks barns perspektiv på deras lärande i användningen av lärplattor i förskolan. LÄS MER