Sökning: "läranderesultat"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet läranderesultat.

  1. 1. Digitala verktygs inverkan på elevers prestationer i matematikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Kristofer Stojanovski; [2024]
    Nyckelord :digitala verktyg; gymnasieelever; inlärning; läranderesultat; motivation; prestation; provresultat;

    Sammanfattning : Syftet med följande arbete var att skapa en kunskapsöversikt om hur gymnasieelevers prestationer påverkas i matematikämnet när digitala verktyg är närvarande i undervisningen. Termen prestation används som ett samlingsbegrepp för elevernas motivation, inlärning samt prov- och läranderesultat. LÄS MER

  2. 2. The impact of an anthropomorphic robot’s facial expressions on L2 learning outcomes and motivation

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sara Danielsson; Emil Hammarberg; [2023]
    Nyckelord :Robot assisted language learning; RALL; human-robot interaction; HRI; non-verbal immediacy; NVI; Robotassisterad språkinlärning; människa-robotinteraktion; MDI; icke-verbal kommunikation;

    Sammanfattning : In a regular classroom setting, a more emotionally expressive teacher has been shown to be positively correlated with learning outcomes and task motivation among the students. Would this also be the case if the teacher were a robot? This study investigates how the facial expressions of an anthropomorphic robot affect learning outcomes and task motivation in adult learners studying a second language by setting up an experiment using the Furhat robot. LÄS MER

  3. 3. Designing a choice-based serious game to enhance energy literacy in the kitchen context of Chinese households

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jiatong Zhong; [2022]
    Nyckelord :serious game; energy literacy; kitchen consumption; interactive narratives; China; seriösa spel; energikunskap; kökskonsumtion; interaktiva berättelser; Kina;

    Sammanfattning : Increasing concerns on the effect of climate change is arousing the awareness of sustainability all over the world, and plenty of measures have been taken to lower greenhouse gas emissions. Reducing energy consumption through behavior change of residents presents a promising opportunity to save energy significantly. LÄS MER

  4. 4. A comparative evaluation of machine learning models for engagement classification during presentations : A comparison of distance- and non-distance-based machine learning models for presentation classification and class likelihood estimation

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Rebwar Ali Omer Bajallan; [2022]
    Nyckelord :Audience engagement; Engagement quantification; Machine learning; Distance-based models; Few-shot learning; Statistical analysis; Publiksengagemang; Engagemangskvantifiering; Maskininlärning; Distansbaserade modeller; Few-shot inlärning; Statistisk analys;

    Sammanfattning : In recent years, there has been a significant increase in the usage of audience engagement platforms, which have allowed for engaging interactions between presenters and their audiences. The increased popularity of the platforms comes from the fact that engaging and interactive presentations have been shown to improve learning outcomes and create positive presentation experiences. LÄS MER

  5. 5. Kooperativt lärande i de samhällsorienterande ämnena i årskurs F-6 : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Christina Larsen; Frida Klasson; [2022]
    Nyckelord :grundskola; kooperativt lärande; läranderesultat; samhällsorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Kooperativt lärande har sedan mitten på 1900-talet varit en undervisningsmetod där eleverna samarbetar utifrån bestämda principer, där det gemensamma målet är lärande, men som också utvecklar sociala kompetenser. Syftet med vår kunskapsöversikt var att analysera, sammanställa och presentera vad som kännetecknar forskning om kooperativt lärande i de samhällsorienterande ämnena i årskurs F-6. LÄS MER