Sökning: "lärandesituation förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden lärandesituation förskola.

  1. 1. Den pedagogiska måltiden som lärandetillfälle för barn med invandrarbakgrund i förskolan : En observationsstudie om pedagogers interaktion med barnen under lunchen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Therese Strömberg; [2021]
    Nyckelord :matsituationer; förskola; flerspråkighet; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Det här arbetet jämför två förskolor inom samma stad under sammanlagt fem observationer som utförts under matsituationerna i vardera förskola. Syftet är att undersöka huruvida barn med ett annat modersmål än det svenska uppmuntras och ges utrymme i skolan för sina egna modersmål, eller om det är en situation i förskolansom inte används som en lärandesituation. LÄS MER

  2. 2. Utevistelse eller utomhuspedagogik? En didaktisk analys av förskollärares reflektioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Huotari; [2020]
    Nyckelord :didaktik; förskola; förskolegård; lärandet; miljö; undervisning; utemiljö; uteverksamhet; utevistelse; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : AbstractUtemiljön påstås inom utomhuspedagogiken inte bara vara en inspirationskälla, eller en plats för barnens eget upptäckande och lek, utan en plats för aktivt lärande. Med utevistelsen som ett verktyg kan läroplansmålen uppfyllas, men är det en pedagogisk utevistelse med didaktisk planering som bedrivs och kan kallas utomhuspedagogik eller hur används utemiljön för barns utveckling och lärande i förskolor? Hur bedrivs uteverksamheten på förskolor? Hur används utemiljön för barns utveckling och lärande i förskolor? Vad definieras som utomhuspedagogik av förskollärare? Mitt syfte är att spåra utomhusvistelsens kopplingar till lärandet i förskolor genom granskning av vad förskollärare säger om bedrivandet av utomhuspedagogik i verksamheten. LÄS MER

  3. 3. Konflikthantering i förskolan : pedagogers resonemang kring kommunikation i samband med konflikthantering.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Odqvist; Erika Östling; [2017]
    Nyckelord :Pedagog; konflikt; konflikthantering; förskola; kommunikation; behov; Nvc;

    Sammanfattning : Begreppet konflikt förekommer dagligen i förskolans verksamhet, konflikter är oftast oundvikliga eftersom att människor kan ha olika synsätt på saker och ting men oavsett detta är det viktigt att konflikter kommuniceras och hanteras så att alla inblandade parter får sina röster hörda. I förskolans verksamhet arbetar pedagoger ständigt med att utveckla både sin egen och barns förmåga till konflikthantering genom språket. LÄS MER

  4. 4. När rymdraketer ser ut som trianglar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alla Faqiri; [2017]
    Nyckelord :bilderbok; förskola; kommunikation; matematik; matematisk förståelse; pedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka på vilket sätt bilderböcker kan användas för att utmana och utveckla tre till fyra år gamla förskolebarns matematiska förståelse. Studiens frågeställningar är följande: Hur kan bilderböcker användas för att utmana och utveckla förskolebarns matematiska förståelse? Hur pratar barn i matematiska termer när de läser bilderböcker själva eller med andra barn och vuxna? Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Konflikt, kommunikation och lärande : En kvalitativ studie om sex förskollärares upplevelser av fungerande kommunikationsstrategier vid konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Rebecka Fransson; Zeliha Celik; [2016]
    Nyckelord :Konflikthantering; Konflikt; Kommunikationsstrategier; Lärande; Förskola; Förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa vilka former av kommunikationsstrategier som förskollärare upplever som framgångsrika i arbetet med att lösa konflikter och skapa möjligheter för lärande, samt hur de arbetar strategiskt för att förebygga konflikter i förskolan. Detta för att få en förståelse för hur förskollärare kan kommunicera med barn under konflikter och hur konflikter kan hanteras i förskolan. LÄS MER