Sökning: "lärandesituationer i förskolan matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden lärandesituationer i förskolan matematik.

  1. 1. Naturvetenskap i den fria verksamheten : En studie i hur pedagoger upptäcker och tar tillvara på naturvetenskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Fanny Hussénius; [2014]
    Nyckelord :Naturvetenskaplig lärandesituation; den fria verksamheten; pedagogens ämnesdidaktiska kompetenser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad som händer i olika naturvetenskapliga situationer i den fria verksamheten i förskolan. På vilket sätt tas sådana situationer tillvara på av pedagogen? Jag har använt mig av videoobservationer i två förskolor i Mellansverige för att försöka upptäcka situationer i den fria verksamheten som har potential att bli en naturvetenskaplig lärandesituation för barnen. LÄS MER

  2. 2. Barnens matematiska utforskande utifrån ett transdisciplinärt perspektiv. : En kvalitativ studie av ett antal barn på en förskola.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Carmen Daniela Muntean; [2014]
    Nyckelord :Matematik; utforskande; uttrycksformer; transdisciplinärt lärande och arbetssätt; intra-aktiv pedagogik.;

    Sammanfattning :   Avsikten med denna studie var att synliggöra hur barn utforskade matematiken i ett specifikt projekt på förskolan utifrån ett transdisciplinärt perspektiv. Samtidigt ville jag ta reda på hur andra aktörer, mänskliga såsom ickemänskliga, intra-agerade med barnen och hjälpte dem i deras matematiska utforskande. LÄS MER

  3. 3. Lust att lära matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Sandström; [2011]
    Nyckelord :förskola; lust; lärande; matematik; motivation; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete är att undersöka på vilket sätt variation av ett fenomen har betydelse för barnen att känna lust att lära. Att mäta lust är inte så lätt men i rapporten Lusten att lära står det att engagemang, aktivt deltagande i lärandesituationer, intensitet och iver hos eleven kan ses som uttryck för lusten att lära. LÄS MER

  4. 4. Betydelsen av ett tidigt positivt möte med matematik i förskolan : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Emelie Arvidsson; Ida Karlsson; [2011]
    Nyckelord :Förskola; Matematik; Matematikutveckling; Matematisk kunskap;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie syftar till att avgöra huruvida forskning stöder hypotesen om att om barn får ett tidigt positivt möte med matematik ger en god grund för ett senare matematikintresse i skolan. Enligt förskolans läroplan ska grunden för utveckling och ett livslångt lärande främjas hos barnen redan i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Matematik i förskolan. En observationsstudie om språkliga kategorier.

    C-uppsats,

    Författare :Petra Nyberg; [2011]
    Nyckelord :förskolan; matematik; språk; läroplanen; observati;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med denna fallstudie på en förskola är att undersöka språkspel då pedagoger kommunicerar med barn ommatematik.HuvudfrågorHur använder pedagogerna språk och samspel för att lyfta matematiken i vardagen? Vilken grundläggandematematik lyfter pedagogerna fram?Metod och materialMetoden är direkt observation med ljudinspelning och löpande protokoll med på förhand uppställda matematiskakategorier, vid slumpvis valda tillfällen för att fånga spontana samtal. LÄS MER