Sökning: "lärandesyn för förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden lärandesyn för förskolan.

  1. 1. INTENSIVINLÄRNING FÖR SMÅ BARN MED AUTISM

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Veronika Kvick; [2021-08-09]
    Nyckelord :autism; IBT; TBA; ABA; förskola; habilitering;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att få kunskap om de erfarenheter professionella inom habiliteringen och inom förskolan kommunicerar gällande möjligheter och hinder runt arbetet med förskolebarn utifrån metoden Intensiv beteendeträning (IBT) - habiliteringens intensivintervention till barn som erhållit en autismdiagnos. Vidare syftar studien till att belysa olika perspektiv på lärande som framträder i relation till dessa erfarenheter samt hur arbetet med metoden påverkar det enskilda barnet. LÄS MER

  2. 2. INTENSIVINLÄRNING FÖR SMÅ BARN MED AUTISM

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Veronica Kvick; [2021-08-05]
    Nyckelord :autism; IBT; TBA; ABA; förskola; habilitering;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att få kunskap om de erfarenheter professionella inom habiliteringen och inom förskolan kommunicerar gällande möjligheter och hinder runt arbetet med förskolebarn utifrån metoden Intensiv beteendeträning (IBT) - habiliteringens intensivintervention till barn som erhållit en autismdiagnos. Vidare syftar studien till att belysa olika perspektiv på lärande som framträder i relation till dessa erfarenheter samt hur arbetet med metoden påverkar det enskilda barnet. LÄS MER

  3. 3. De reflekterande förskollärarna : En kvalitativ studie om att utvecklas till och som förskollärare

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Amanda Nyhlén; [2018]
    Nyckelord :förskollärare; utbildning; yrkesroll; reflektion; samarbete;

    Sammanfattning : Denna studie har till syfte att undersöka förskollärares utveckling under förskollärarutbildningen och deras fortsatta lärande i yrkesrollen. Med en kvalitativ ansats har datainsamlingen skett genom semistrukturerade intervjuer med fyra yrkesverksamma förskollärare. LÄS MER

  4. 4. En indisk förskolas arbete med språk i en flerspråkig kontext : En fallstudie om arbetsmetoder för flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Paulina Josefsson; [2017]
    Nyckelord :Multilingualism; bilingualism; language development; teaching methods; case study; India; preschool; Flerspråkighet; tvåspråkighet; språkutveckling; arbetsmetoder; fallstudie; Indien; förskola;

    Sammanfattning : This study examines how an educationalist at a preschool in India works with language development in a multilingual context. The purpose of this study is to provide knowledge about how teachers in preschools can work with language development in multilingual contexts. LÄS MER

  5. 5. När livsvärldar möts – Interaktion mellan små barn i behov av särskilt stöd inom samspelsområdet och pedagoger på en förskoleavdelning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annika Krusenvik; [2015-11-27]
    Nyckelord :interaktion; samspel; svårigheter; utvecklingsmöjligheter; små barn; livsvärldsfenomenologi; barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syften var att beskriva, tolka och förstå uttryck och upplevelse av interaktion mellan små barn i behov av särskilt stöd inom samspelsområdet och pedagoger på en förskoleavdelning samt att utifrån detta diskutera utvecklingsmöjligheter för samspelet. Studiens frågeställningar är: När, var och hur samspelar eller samspelar inte barnen och pedagogerna på avdelningen? Vad utvecklar respektive hindrar barnens och pedagogernas möjligheter att samspela med varandra i verksamheten? Hur kan pedagogerna främja barnens samspelsförmågor på förskolan? Teori: Livsvärldsfenomenologins teoretiska och filosofiska grund används som teoretisk grund i beskriven studie. LÄS MER