Sökning: "lärandeteorier barn"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden lärandeteorier barn.

  1. 1. Undervisning och lärande i Harry Potter-böckerna : En litteraturanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Svalstedt; [2023]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Harry Potter; Hogwarts; Lärandeteorier; Lärstilsanpassad metodik;

    Sammanfattning : Harry Potter-böckerna är den mest lästa serien inom fantasy-genren och har sålt sammanlagt drygt 450 miljoner exemplar världen över. Tidigare forskning visar att Harry Potter-böckerna tilltalar både barn, unga och vuxna. LÄS MER

  2. 2. Att undervisa om hållbar utveckling : Lågstadielärares begreppsuppfattning och tolkningar av undervisning om hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linn Berglund; [2023]
    Nyckelord :Undervisning om hållbar utveckling; lågstadiet; lärares uppfattningar; pluralism; handlingskompetens; sociala; ekonomiska och ekologiska perspektiv på hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Ett av skolans uppdrag är att belysa om olika samhällsfunktioner och hur vårt sätt att leva på kan anpassas för att skapa hållbar utveckling. All undervisning ska enligt skolans styrdokument genomsyra ett övergripande miljöperspektiv, där eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur de själva kan vara med och påverka och ta ansvar för den miljö de vistas i. LÄS MER

  3. 3. Jag var med men det kändes att jag inte var med dom : Elevers erfarenheter av att byta till grundsärskolans läroplan och läsa integrerat i samma klass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Therese Torselius; [2022]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; integrerad undervisning; grundsärskola; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Mycket lite är forskat kring integrerade elever som läser efter grundsärskolans läroplan inomramen för den vanliga grundskolan. Detta arbete undersöker tre elevers erfarenheter av attunder sin skoltid börja läsa enligt grundsärskolans läroplan. I arbetet studeras hur dettapåverkar eleverna och deras syn på sig själva. LÄS MER

  4. 4. Sagopedagogik - ett luftslott eller en möjlighet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Heidi Nilsson; Ellinor Nilsson; [2016]
    Nyckelord :sagopedagog; kollegialt lärande; sociokulturellt perspektiv; artefakter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur några sagopedagoger själva upplever och tänker kring sitt pedagoguppdrag. De frågeställningar vi har haft med oss under arbetets gång är: 1. Vilka tankar har sagopedagogerna kring sagostunden och framförandet av sagan? 2. LÄS MER

  5. 5. Litteraturens plats och läsningens betydelse i förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Lundahl; Therése Blennerup; [2014]
    Nyckelord :critical literacy; förskola; förskoleklass; litteracitet; litteratur; läsförståelse; läsning;

    Sammanfattning : Skolverket (2011) har visat på att svenska skolbarns läskunskaper sjunker. Syftet med vår studie är att undersöka litteraturens och läsningens plats i förskola och förskoleklass samt utifrån pedagogers föreställningar om litteratur och läsning få förståelse för vilken betydelse deras ställningstaganden har för barnens litteracitet. LÄS MER