Sökning: "lärandeteorier i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden lärandeteorier i förskolan.

  1. 1. Att undervisa om hållbar utveckling : Lågstadielärares begreppsuppfattning och tolkningar av undervisning om hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linn Berglund; [2023]
    Nyckelord :Undervisning om hållbar utveckling; lågstadiet; lärares uppfattningar; pluralism; handlingskompetens; sociala; ekonomiska och ekologiska perspektiv på hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Ett av skolans uppdrag är att belysa om olika samhällsfunktioner och hur vårt sätt att leva på kan anpassas för att skapa hållbar utveckling. All undervisning ska enligt skolans styrdokument genomsyra ett övergripande miljöperspektiv, där eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur de själva kan vara med och påverka och ta ansvar för den miljö de vistas i. LÄS MER

  2. 2. Min är inte fin längre! – En studie om hur barn stöttas i sitt spontana bildskapande.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma Säveskog; Anna Adamsson; [2014]
    Nyckelord :Spontant bildskapande; Stöttning; Förskola; Pedago;

    Sammanfattning : Syfte och huvudfråga: Syftet med studien var att undersöka vilka uppfattningar som fannshos pedagoger om barns spontana bildskapande. Då vi utifrån våra tidigare erfarenheter tycktoss se olika synsätt hos pedagoger i hur de agerar med barnen i deras spontana bildskapandeville vi undersöka hur stöttningen såg ut. LÄS MER

  3. 3. Barns möten med matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Frostander; [2014]
    Nyckelord :barnets inflytande; matematik; styrda aktiviteter; icke styrda aktiviteter; lärandeteorier; det kompetenta barnet;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att få syn på hur barn möter och använder matematik i förskolan samthur pedagogerna i förskolan arbetar med och förhåller sig till ämnet. Både i de ickestyrdaaktiviteterna och i de styrda. LÄS MER

  4. 4. Används pedagogiska dramalekar och barnböcker som metod för barns utveckling socialt och kognitivt i förskolan?

    C-uppsats,

    Författare :Susanne Olsen; [2011]
    Nyckelord :Läroplanen; Lärandeteorier; Social kompetens; Lekt;

    Sammanfattning : Bakgrunden till mitt val är att jag bland annat haft drama som inriktning i förskolelärarprogrammet och det blevett ämne som jag blev positiv till och ville fördjupa mig mer om. Drama och barnböcker används oftatillsammans varför även barnböcker som metod och ämne togs med. LÄS MER

  5. 5. En föränderlig miljö för motoriskt lärande – en kvalitativ studie av inomhusmiljöns utformning i förskolan

    C-uppsats,

    Författare :Linda Nyman; Ann-Louise Nilsson; [2010]
    Nyckelord :Förskola; inomhusmiljö; motorisk utveckling; barn;

    Sammanfattning : MetodVi har genomfört 14 barnintervjuer och 5 pedagogintervjuer på två förskolor i två kommuner i Västsverige.Genom observationer på de här förskolorna har vi sett verksamheten på nära håll och tagit del av hur rummen påförskolorna är utformade samt vad barnen sysselsätter sig med. LÄS MER