Sökning: "lärandeteorier i skolan"

Visar resultat 16 - 20 av 33 uppsatser innehållade orden lärandeteorier i skolan.

  1. 16. Läraren, kunskapen och likvärdigheten : En problematisering av kunskapssyn och likvärdighet i bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Lisa Karlsson; [2011]
    Nyckelord :kunskapssyn; likvärdighet; bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att ta reda på hur den enskilde lärarens kunskapssyn kan komma till uttryck i bedömningspraktiken, och hur detta kan påverka likvärdigheten i bedömning och betygsättning. Den teoretiska utgångspunkten har varit de lärandeteorier som speglat den svenska skolan de senaste hundra åren; behaviorismen, kognitivismen, pragmatismen och det sociokulturella perspektivet samt teorier om provkonstruktion. LÄS MER

  2. 17. Läxa är bara läxa bara.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Gabriella Bengtsberg; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att problematisera läxan och dess funktion och undersöka hur elever erfar läxa i relation tilllärande inom skolämnena svenska och engelska. Frågeställningen som studien utgår ifrån är vad och hur erfarelever läxor med avseende på lärande inom skolämnena engelska och svenska? Insamlingsmetoden ärkvalitativa intervjuer med elever i årskurs åtta och föregås av en litteraturgenomgång av tidigare forskning,lärandeteorier och beskrivningar av skolämnena. LÄS MER

  3. 18. "Det är svårt att förklara en bok" - en fallstudie i literacy i skolan

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Cathrin Nilsson; Meliha Sinanagic; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att pröva, beskriva, analysera och diskutera hur literacy kopplat till ett vidgat textbegrepp kan användas i ett klassrum för de lägre åldrarna. Att arbeta utifrån ett literacy-perspektiv innebär att ta fokus från de tekniska färdigheterna och skapa meningsfulla lärandesituationer där elevers språkutveckling i vid mening utgör ett betydelsefullt inslag. LÄS MER

  4. 19. Fröken, får vi spöka snart? - att skapa texter på ett lustfyllt sätt i Tragetonsarbetet

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emma Larsson; Annelie Holm; [2009]
    Nyckelord :Trageton-metoden; datorer; lärandeteorier; läsa;

    Sammanfattning : Syfte: Det primära syftet med att skriva ett examensarbete är att fördjupa den egna kunskapen i lärarprofessionen. Därför är vårt övergripande syfte med denna uppsats är att utveckla en djupare förståelse kring hur en pedagog arbetar kring skapandet av text på ett lustfyllt sätt i läs- och skrivmetoden Att skriva sig till läsning. LÄS MER

  5. 20. Perspektiv på problemlösning : En studie av problemlösning i matematikdidaktisk litteratur och läromedel i grundskolan

    L3-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Anette de Ron; [2009]
    Nyckelord :Matematikdidaktik; Problemlösning; Läromedel; Textanalys;

    Sammanfattning : Problemlösning kan beskrivas på olika sätt och ges olika betydelser. Problemlösning är en viktig del av matematiken och matematikämnet i skolan. Ordet har positiva konnotationer. Det ses som viktigt, eftersträvansvärt och önskvärt att kunna lösa problem. LÄS MER