Sökning: "lärandeteorier i skolan"

Visar resultat 21 - 25 av 33 uppsatser innehållade orden lärandeteorier i skolan.

  1. 21. Talutrymmets fördelning i en förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anneli Alexandersson; Mari Hallengren; [2009]
    Nyckelord :talutrymme; förskoleklass; dialog; pedagog; lärandeteorier; Vygotskij;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur talutrymmet kan fördelas i en förskoleklass. Vår frågeställning består av fyra frågor; Hur ser talutrymmets fördelning ut i den förskoleklass vi undersöker? På vilket sätt fördelas talutrymme till barnen? Kan barnen i samlingen påverka temats riktning? Bemöter pedagogerna i vår undersökning barn monologiskt eller dialogiskt? Det vill säga, pratar pedagogerna till barnen eller med barnen? För att få svar på våra frågeställningar har vi genomfört kvalitativa intervjuer av pedagoger samt observationer av samlingssituationer i den förskoleklass där pedagogerna är verksamma. LÄS MER

  2. 22. En idé på resa - Coaching som verktyg i två gymnasieskolor

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ninni Johansson; Hanna Wallgren; [2009]
    Nyckelord :Coaching; GROW-modellen; lärandeperspektiv; ;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Coaching är ett modernt begrepp som används allt mer i samhället. Likaså är coaching inom skolans verksamheten ny företeelse. LÄS MER

  3. 23. På andra sidan älven: En jämförande studie av läs- och skrivundervisningen i en Reggio Emilia-inspirerad skola och i en skola utan specifik inriktning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Helen Brandin; Karin Andersson; ; [2008]
    Nyckelord :läs- och skrivundervisning; Reggio Emilia; estetis;

    Sammanfattning : Vi har tidigare arbetat inom förskola och skola med skapande ämnen. Under VFU:n har vi båda upplevt att detfinns litet utrymme för dessa aktiviteter inom skolan. LÄS MER

  4. 24. METODER FÖR LÄS- OCH SKRIVLÄRANDE - Intervjuer med lärare om hur de arbetar med elevers läs- och skriftspråksutveckling

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Mimmi Petersson; Karin Larsson; ; [2008]
    Nyckelord :Metoder i läs- och skrivlärande; Lärandeteorier; M;

    Sammanfattning : Vårt syfte med detta arbete är att ge oss som nyexaminerade lärare en grund att stå på när det gäller läs- ochskrivlärande och valet av arbetssätt, främst i de tidiga åldrarna. Vi vill försöka ta reda på hur lärare arbetar medde olika metoder som finns och hur de arbetar med mångfalden i klassrummet till exempel elever med läs- ochskrivsvårigheter och elever med ett annat modersmål. LÄS MER

  5. 25. Motiverande läxor, vad är det?- åtta elevers förhållningssätt till läxor

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Gunilla Nielsen; Camilla Hansson; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att få kunskap om hur elever förhåller sig till läxor och vilka faktorer som bidrar till att de anser sig motiverade att arbeta med läxor. Vi valde en halvstrukturerad intervju för ändamålet. Till grund för undersökningen har vi tidigare forskning kring läxor samt olika motivationsteorier. LÄS MER