Sökning: "lärandeteorier kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden lärandeteorier kommunikation.

  1. 1. Hur undervisas engelsk grammatik i Sverige? : En intervjustudie om undervisningsstrategier i engelsk grammatikundervisning i den svenska grundskolans årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Louise de Flon; [2021]
    Nyckelord :grammar teaching; English as a foreign language; teaching strategies; learning theories; the Swedish language; grammatikundervisning; engelska som främmande språk; undervisningsstrategier; lärandeteorier; svenska språket;

    Sammanfattning : Grammatikundervisningen i engelskämnet i den svenska grundskolans årskurs 4–6 har uppmärksammats som ett område där det finns ett behov av vidare forskning. Denna studie ska därför försöka öka kunskapen kring vilka undervisningsstrategier och lärandeteorier som några engelsklärare tar ställning till i sin undervisning. LÄS MER

  2. 2. Lärares uppfattningar av läs- och skrivsvårigheters påverkan på matematikinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emma Frank; [2020]
    Nyckelord :Mathematical difficulties; reading- and writing difficulties; dyslexia; Matematiksvårigheter; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi;

    Sammanfattning : Denna undersökning fokuserar på två olika aspekter av matematikundervisning. Den ena handlar om hur medvetna lärare är om dyslexi-relaterade svårigheter i matematikämnet och den andra om hur lärare organiserar matematiklektionerna. LÄS MER

  3. 3. Konkret material i sannolikhetsundervisningen : En litteraturstudie om att använda och motivera valet av konkret material med elever inom sannolikhetsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Edwin Bock; Paula Spets; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta är en litteraturstudie om konkret material i undervisning om sannolikhet. Många lärare tycker det är svårt att undervisa om sannolikhet så eleverna utvecklar kunskaper inom området, då kan konkret material vara till stor hjälp. LÄS MER

  4. 4. Making ATLAS Data from CERN Accessible to the General Public : The Development and Evaluation of a Learning Resource in Experimental Particle Physics

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :Svea Ekelin; Louise Hagesjö; [2017]
    Nyckelord :CERN; ATLAS Outreach; ATLAS Open Data; Analogy; Variation Theory; Cognitive Load Theory; Experimental Particle Physics; Histogram Analyzer; Learning Resource; Curiosity; General Public; Website; CERN; ATLAS Outreach; ATLAS Open Data; Analogi; Variationsteori; Kognitiv Belastningsteori; Experimentell Partikelfysik; Histogramanalys; Laromedel; Nyfikenhet; Allmanheten; Webbsida;

    Sammanfattning : In 2016, the ATLAS experiment at CERN released data from 100 trillion proton-proton collisions to the general public. In connection to this release the ATLAS Outreach group has developed several tools for visualizing and analyzing the data, one of which is a Histogram analyzer. LÄS MER

  5. 5. Samma innehåll och mål men olika upplägg utifrån olika lärandeteorier : En jämförande studie av två lärandeteoriers påverkan på planering, genomförande och bedömning av undervisningen för årskurs två

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnéa Sverin; Amanda Landor; [2017]
    Nyckelord :: Matematik; Planering; Undervisning; Bedömning; Konstruktivismen; Sociokulturell;

    Sammanfattning : Hur lärande sker ses på olika sätt i olika teorier. Detta får till följd att tecken på att lärande sker eller har skett kan ses på olika sätt. Synen på kunskap och lärande blir således en avgörande faktor för hur läraren undervisar inom ämnet och hur läraren ser på kunskap och lärande hos eleverna. LÄS MER