Sökning: "lärandeteorier om barn"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden lärandeteorier om barn.

  1. 1. Att undervisa om hållbar utveckling : Lågstadielärares begreppsuppfattning och tolkningar av undervisning om hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linn Berglund; [2023]
    Nyckelord :Undervisning om hållbar utveckling; lågstadiet; lärares uppfattningar; pluralism; handlingskompetens; sociala; ekonomiska och ekologiska perspektiv på hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Ett av skolans uppdrag är att belysa om olika samhällsfunktioner och hur vårt sätt att leva på kan anpassas för att skapa hållbar utveckling. All undervisning ska enligt skolans styrdokument genomsyra ett övergripande miljöperspektiv, där eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur de själva kan vara med och påverka och ta ansvar för den miljö de vistas i. LÄS MER

  2. 2. Litteraturens plats och läsningens betydelse i förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Lundahl; Therése Blennerup; [2014]
    Nyckelord :critical literacy; förskola; förskoleklass; litteracitet; litteratur; läsförståelse; läsning;

    Sammanfattning : Skolverket (2011) har visat på att svenska skolbarns läskunskaper sjunker. Syftet med vår studie är att undersöka litteraturens och läsningens plats i förskola och förskoleklass samt utifrån pedagogers föreställningar om litteratur och läsning få förståelse för vilken betydelse deras ställningstaganden har för barnens litteracitet. LÄS MER

  3. 3. Min är inte fin längre! – En studie om hur barn stöttas i sitt spontana bildskapande.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma Säveskog; Anna Adamsson; [2014]
    Nyckelord :Spontant bildskapande; Stöttning; Förskola; Pedago;

    Sammanfattning : Syfte och huvudfråga: Syftet med studien var att undersöka vilka uppfattningar som fannshos pedagoger om barns spontana bildskapande. Då vi utifrån våra tidigare erfarenheter tycktoss se olika synsätt hos pedagoger i hur de agerar med barnen i deras spontana bildskapandeville vi undersöka hur stöttningen såg ut. LÄS MER

  4. 4. Att möta barns och elevers olikheter : Några lärares tankar om arbetet med barn och elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Heidi Eriksson; Greta Haffling; [2014]
    Nyckelord :Barns och elevers olikheter; behov av särskilt stöd; förskola; gymnasieskola; gymnasiesärskola; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera vilka uppfattningar lärare på förskola, gymnasieskola och gymnasiesärskola har om barn och elever i behov av särskilt stöd och om arbetet för att möta barn och elever utifrån deras olika behov och förutsättningar. För att genomföra studien användes ett kvalitativt perspektiv med samtalsintervjuer som metod för att fånga in lärares uppfattningar om barn och elever i behov av särskilt stöd och om arbetet för att möta barns och elevers olikheter. LÄS MER

  5. 5. Barns möten med matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Frostander; [2014]
    Nyckelord :barnets inflytande; matematik; styrda aktiviteter; icke styrda aktiviteter; lärandeteorier; det kompetenta barnet;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att få syn på hur barn möter och använder matematik i förskolan samthur pedagogerna i förskolan arbetar med och förhåller sig till ämnet. Både i de ickestyrdaaktiviteterna och i de styrda. LÄS MER