Sökning: "lärandets resurser"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden lärandets resurser.

  1. 1. ”Chilla, det var bara en penna”. : En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt till förbrukningsmaterial och arbete för elevernas resurssparande i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Judit Worley; [2023]
    Nyckelord :Consumables in schools; Saving resources; Environmental awareness; Primary school; Values Education; Förbrukningsmaterial; Resurssparande; Miljömedvetenhet; Grundskola; Värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : I enlighet med världens globala utmaning för hållbar utveckling, spelar skolan och lärares arbete en viktig roll för att eleverna ska utveckla ett proaktivt beteende gentemot miljön. Syftet med denna studie var att lära känna lärares förhållningssätt till förbrukningsmaterial och det resurssparande arbetet som lärare gör med syftemål att fostra eleverna till miljömedvetna människor. LÄS MER

  2. 2. Kooperativa lärandets användbarhet inom läs- och skrivutveckling : En kvalitativ studie om lärares syn på användbarheten av kooperativt lärande som arbetsmetod inom läs- och skrivutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Kempe; [2022]
    Nyckelord :kooperativt lärande; läs- och skrivutveckling; läsförståelse; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet är att få en bättre förståelse för metoden kooperativt lärande och dess användbarhet inom läs- och skrivutvecklingen genom att ta del av lärares erfarenheter av att använda sig av metoden i sin undervisning. Studien är en kvalitativ intervjustudie där tre verksamma lärare i årskurs F-3 intervjuades för att ta del av erfarenheter och åsikter. LÄS MER

  3. 3. Matematiklärares arbete med bedömning för lärande på gymnasiet : - En hermeneutisk studie om matematiklärares arbetssätt med de fem nyckelstrategierna på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Daniel Gilerman; [2017]
    Nyckelord :Bedömning för lärande; BFL; formativ bedömning; formative assessment; assessment for;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur matematiklärare på gymnasiet arbetar med bedömning för lärande (BFL). Bedömning för lärande, som oftast också kallas formativ bedömning, handlar om att lärare på olika sätt använder sig av bedömningsprocesser i syfte att främja elevers lärandeutveckling. LÄS MER

  4. 4. Jämförelse av språkutvecklande arbete och elevers språkbad mellan mångkulturell skola och homogent svensk skola - och dess påverkan på de undervisande pedagogerna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johan Stjernfeldt; [2017]
    Nyckelord :flerstämmighet; inställning; jämförelser; ledarledd fritid; resurser; språkbad; språkutveckling; stöttning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med arbetet var att utifrån pedagogers perspektiv undersöka hur elevunderlag påverkar i vilken grad språkutvecklande arbete sker på två, utifrån sett, helt skilda skolor. Men också för att identifiera eventuella skillnader och kritiska aspekter i dessa elevers skolsituation samt under deras fritid och hur detta sedan påverkar de undervisande pedagogerna. LÄS MER

  5. 5. Barns pedagogiska material : En kvalitativ studie om barns användning av det pedagogiska materialet som finns på fem förskolor och om sex pedagogers tankar kring placeringen av det pedagogiska materialet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Marcela Duran; [2014]
    Nyckelord :Educational material; learning; mediating; cultural tools; learning resources; learning room; Pedagogisk material; lärandets; mediering; kulturella redskap; lärandets resurser; lärandets rum;

    Sammanfattning : “Childs pedagogic material – A qualitative study of child’s use of pedagogic materials available at five nursery schools and about their teachers thoughts about the display of the pedagogic material” In the nursery preschool the environment and the educational materials have always had a central place. That's why it has been chosen to study and observe five preschools and interview sex teachers, in an attempt to understand the teachers thought about the choice of material and the choices of material that the children used. LÄS MER