Sökning: "lärar c-"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden lärar c-.

  1. 1. Jämställdhet ur ett resultatperspektiv inom kemiundervisningen i årskurs 7–9 : En kvantitativ studie om hur resultatet på nationella proven skiljer sig mellan flickor och pojkar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Maja Lipnicevic; [2021]
    Nyckelord :Kemi; jämställdhet; nationella proven; kvantitativ analys; genus;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka resultaten på nationella proven i kemi mellan 2013–2019. Detta för att fastställa om det finns några signifikanta skillnader i resultat mellan flickor och pojkar samt för att belysa hur eventuella skillnader mellan könen har varierat genom åren. LÄS MER

  2. 2. Nio lärares upplevelser av sin förändrade lärarroll i ljuset av den frimodiga eleven

    C-uppsats,

    Författare :Frida Jansson; [2011]
    Nyckelord :Lärarrollen; elevrollen; frimodig; auktoritet; del;

    Sammanfattning : Frågeställningar • Hur erfar lärare att deras utgångsläge som ledare har förändrats i relation till elevers ökade delaktighetoch ansvar? • Hur kan man som lärare se elevens frimodighet, medvetenhet och inflytande som en tillgång istället förhot?MetodFör att kunna besvara frågeställningarna genomfördes en kvalitativ intervjustudie med nio lärare. Metodenvaldes för att kunna lyfta fram kvalitéer i lärares upplevelser kring den förändrade lärar- och elevrollen. LÄS MER

  3. 3. Social kompetensutveckling i en lärandesituation – ur ett lärar- och handledarperspektiv

    C-uppsats,

    Författare :Emelie Söder; [2010]
    Nyckelord :Samarbete; samspel; skolutveckling; social kompete;

    Sammanfattning : Problem, syfte och frågorSyftet är att undersöka hur lärare och handledare som arbetar som frisörer ser på vikten av att ha socialkompetens, samt om och i så fall hur den behöver utvecklas i undervisningen och på frisörsalongen.Material, metoder och analyserUtifrån mitt syfte och frågeställningar kom jag fram till att använda mig utav en kvalitativ intervjumetod medstrukturerade frågor där sex intervjuer genomfördes. LÄS MER

  4. 4. Elevens val. En studie av elevers intresse och motiv för valet av gymnasiets Elprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Dan Hallin; [2009]
    Nyckelord :Elprogrammet; intresse; motivation; målmedveten; programval; yrke;

    Sammanfattning : Hallin, Dan (2009) Elevens val. En studie av elevers intresse och motiv för valet av gymnasiets Elprogram. (The pupil’s choice. A study of students’ interest and motivation for the selection of the electrical program at the upper secondary school). LÄS MER

  5. 5. Formativ bedömning med fokus på ämnena Matematik, Engelska samt Idrott och Hälsa på gymnasiet och i år 7-9.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Jonatan Gniste; Ulf Ligner; [2009]
    Nyckelord :assessment for learning; formative assessment; for;

    Sammanfattning : ___________________________________________________________________________ Uppsatsens syfte är att undersöka formativ bedömning utifrån ett lärar- och rektorsperspektiv. Vi är intresserade av att hitta en så exakt definition som möjligt på vad formativ bedömning egentligen innebär, samt försöka ta reda på hur begreppen summativ och formativ bedömning har vuxit fram. LÄS MER