Sökning: "lärar elev relationer"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden lärar elev relationer.

  1. 1. Matematiklärares relationskompetens - vara eller icke vara? : ur ett elevperspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Emma Jonasson; Ingemar Forss; [2020]
    Nyckelord :Relational competence; mathematical development; teacher-student relationship; classroom management; Relationskompetens; matematikutveckling; lärar-elev-relationer; klassrumsklimat;

    Sammanfattning : The purpose of the present study is to investigate students' experiences of the phenomenon of relational competence in mathematics teachers. Studies on relationships, relational pedagogy or relational competence generally can be found. LÄS MER

  2. 2. Social interaktion vid distansstudier på gymnasienivå - en kvalitativ studie om interaktion mellan lärare och elev

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Maria Hovold; [2020]
    Nyckelord :Distansstudier; distansundervisning; relationer; roller; social interaktion.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Abstract Författare: Maria Hovold Titel: Social interaktion vid distansstudier på gymnasienivå - en kvalitativ studie om interaktion mellan lärare och elev Kandidatuppsats: SOCK05, 15 hp Internet Vårterminen 2020 Handledare: Margareta Nilsson-Lindström Sociologiska institutionen, vårterminen 2020 Syftet med denna uppsats är att bidra till förståelsen av hur den sociala interaktionen fungerar för personer som studerar eller undervisar i gymnasiekurser på distans. Uppsatsen behandlar lärare och elevers relationer och roller och hur dessa ser ut då all interaktion sker på distans. LÄS MER

  3. 3. i Lärares relationskompetens En studie baserad på lärares utsagor om relationell pedagogik i årskurs 4-­‐6

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Magdalena Norén; [2019-03-11]
    Nyckelord :Relationell pedagogik; relationskompetens; lärar-elev-relationen; relationsarbete; lärares egenskaper;

    Sammanfattning : Syftet med forskningsstudien är att analysera lärares syn på relationskompetens och bygga enförståelse för hur lärare i årskurs 4-6 arbetar med relationell pedagogik. För att uppnå syftetanvänds följande frågeställningar:• Hur beskriver lärare relationskompetens och dess innebörd?• Hur arbetar lärare med att bygga och upprätthålla goda relationer till elever?• På vilket sätt upplever lärare att lärar-elev-relationen har betydelse för elevensutveckling?Studien utgår ifrån kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer somdatainsamlingsmetod. LÄS MER

  4. 4. Relationen mellan lärare och elev – en intervjustudie om mellanstadielärares relationsarbete

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Malin Reyman; [2019-03-11]
    Nyckelord :relationer; relationell pedagogik; medvetenhet; lärande;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker sju lärares uppfattningar om relationen mellan lärare och elev samt vilka effekter relationen kan få på undervisningen. Insamlandet av det empiriska underlaget har skett via sju semi-strukturerade intervjuer med sju verksamma lärare på mellanstadiet. LÄS MER

  5. 5. Relationell kompetens i praktiken- och dess påverkan på elevers delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Monika Borgström; Johanna Sternberg; [2019]
    Nyckelord :relational competence; relational pedagogy; relational perspective; teacher-student relationship; lärar-elev relation; relationell kompetens; relationell pedagogik; relationellt perspektiv; relationskometens;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie med ansats utifrån det relationella perspektivet är att försöka se skillnader och likheter i relationer - det viktiga är inte vad lärare gör utan hur de gör i relationen till eleverna. Vi vill lyfta fram lärares relationskompetens - det som sker i förhållandet, samspelet och interaktionen mellan pedagoger och elever och titta på hur det påverkar elevernas delaktighet. LÄS MER