Sökning: "lärar handledning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden lärar handledning.

  1. 1. Värdet av visuellt stöd i skolan : Möjligheter och utmaningar ur ett lärar- och specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Charlotte Nutti; Anna Sahlman; [2021]
    Nyckelord :Extra anpassningar; bildstöd; grundskolans tidigare år; specialpedagog; speciallärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa kunskap om hur lärare, specialpedagoger och speciallärare i grundskolans tidigare år använder visuellt stöd samt deras upplevelser av att arbeta med det. Studien är kvalitativ och genomförs med semistrukturerade intervjuer med fem lärare, två specialpedagoger och två speciallärare på fyra olika skolor i en geografisk närhet. LÄS MER

  2. 2. Kunskaper, utmaningar och anpassningar- En studie om generell språkstörning ur ett elev-, lärar- och specialpedagogperspektiv

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annika Ericson Hallström; Jeanette Morän; [2018]
    Nyckelord :Anpassningar; Generell språkstörning; Kommunikation; Lärande; Relationer; Samarbete;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Ericson Hallström Annika & Morän Jeanette (2018). Kunskaper, utmaningar och anpassningar – En studie om generell språkstörning ur ett elev-, lärar- och specialpedagogperspektiv. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Kollegialt lärande som kompetensutveckling : En studie av hinder och möjligheter utifrån matematiklyftet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Hanna Lindahl; [2015]
    Nyckelord :kompetensutveckling; kollegialt lärande; matematiklyft; handledning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva handledarnas och deltagarnas erfarenheter av en kompetensutvecklingsinsats för att kunna tolka och förstå möjligheter och hinder för kollegialt lärande utifrån ett didaktiskt- och organisationsteoretiskt perspektiv. Frågeställningarna behandlar kompetensutveckling och kollegialt lärande i dagens skola utifrån lärarnas synvinkel. LÄS MER

  4. 4. Roller under verksamhetsförlagd utbildning : Om roller som synliggörs i interaktion mellan lärar­student och handledare

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Filosofiska fakulteten

    Författare :Elisabeth Algborn; Elin Elwin; [2014]
    Nyckelord :VFU; verksamhetsförlagd utbildning; praktik; lärarstudent; handledare; handledning; roller; interaktion; bedömning; yrkessocialisation;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om lärarstudenters upplevelser av verksamhetsförlagd utbild­­ning och synliggör roller som uppkommer i interaktion mellan handledare och student under handledning. Studien genomförs med hjälp av kvalitativa intervjuer med lärarstudenter och utgår från följande frågeställningar: Hur upplever studenterna omedelbar interaktion med handledare under verksamhets­förlagd utbildning? Vilka roller kan identifieras bland lärarstudenter och handledare under verksamhetsförlagd utbildning? Resultaten framhäver att studenterna, på grund av relationens asymmetri, ofta rättar sig efter handledarens agerande och förväntningar. LÄS MER

  5. 5. Författaracceleratorn. Analys av det egna skrivandet och arbetsprocessen under min tid på Författarskolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Författarskolan

    Författare :Erik Rudvall; [2014]
    Nyckelord :Författarskola; Författarskolan vid Lunds universitet; LUFS; författarutbildning; skrivutbildning; skrivarutbildning; skrivande; kreativitet; kreativt skrivande; skrivprocess; synopsis; treatment; roman; manus; handledare; handledning; respons; responsmall; redigering; Sörängen; Sörängens skrivarlinje på distans; Skrivarlinjen på distans; Skrivarakademin; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Att gå en författarutbildning är på många sätt en välsignelse och en rikedom. Men kanske inte i första hand på det sätt som åtminstone jag föreställde mig i förväg: genom att ”lära sig” hur man skriver. För det gör man inte. LÄS MER