Sökning: "lärar metoder"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden lärar metoder.

  1. 1. Flerspråkiga elevers lässtrategier för att öka läsförståelsen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Reza Majidi; Beheshta Ataei; [2024]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; läsförståelse; lässtrategier;

    Sammanfattning : PISA-mätningar i svenska skolor har visat försämrat resultat i läsförståelse under de senaste tio åren. Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka hur lärare och flerspråkiga elever kan arbeta med lässtrategier för att förbättra läsförståelsen. LÄS MER

  2. 2. Informell och formell personal- och kulturell styrning inom kommunala grundskolor : En studie av styrformer utifrån ett lärar- och rektorsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Anna Pettersson; Amanda Bredmar; [2023]
    Nyckelord :formell och informell styrning; personalstyrning; kulturell styrning; kommunala grundskolor; lärare; rektorer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Arbetet har sin bakgrund i de utmaningar och strategier för verksamhetsstyrning kommunala grundskolor står för. På grund av tryck och krav från olika externa aktörer i kombination med de interna kraven om ett rimligt arbetsklimat från lärare är grundskolor komplexa organisationer. LÄS MER

  3. 3. Task-agnostic knowledge distillation of mBERT to Swedish

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Added Kina; [2022]
    Nyckelord :Natural Language Processing; Transformers; Knowledge Distillation; BERT; Multilingual Models; Cross-Lingual Transfer; Naturlig bearbetning av språk; Transformatorer; Kunskapsdestillation; BERT; Flerspråkiga modeller; Tvärspråklig inlärningsöverföring;

    Sammanfattning : Large transformer models have shown great performance in multiple natural language processing tasks. However, slow inference, strong dependency on powerful hardware, and large energy consumption limit their availability. LÄS MER

  4. 4. Digitala multimodala texter som examinationsform i grundlärarprogrammen : En kvantitativ studie om användning och bedömning av digitala multimodala texter i grundlärarprogrammen F-3 och 4-6

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pia Ekholm Johansson; [2022]
    Nyckelord :Digital multimodal text; multimodalitet; bedömning; examinationsform; digital kompetens; grundlärarprogram F-3 och 4-6; kvantitativ metod;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att bidra med kunskap om vilka faktorer som påverkar lärarutbildares användning av digitala multimodala texter som examinationsform i grundlärar­programmens kurser samt vilka kriterier och metoder som används vid bedömning av texterna. Som teoretisk referensram användes multimodal teoribildning och design­teoretiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Tyst läsning, högläsning och ljudböcker : En studie om gymnasieelevers och gymnasielärares val av metod för tillägnande av skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Eldina Selava; [2020]
    Nyckelord :gymnasieelever; högläsning; ljudbok; läsmetoder; tyst läsning; svenskämnet; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka och jämföra metoder som elever i årskurs 3 på gymnasiet använder sig av vid tillägnande av skönlitteratur. Jag undersökte även vilka av läsmetoderna tyst läsning, högläsning och ljudbok elevernas svensklärare och andra svensklärare på skolan anser är givande för deras elevers tillägnande av skönlitteratur i årskurs 3 på gymnasienivå. LÄS MER