Avancerad sökning
Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Relationer i blickfånget : Ett pedagogperspektiv på lärar-elev-relationen i fritidshem
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Bakgrund: I en asymmetrisk relation såsom mellan vuxen och barn, har den vuxne alltid det yttersta ansvaret för relationens kvalitet (Juul & Jensen, 2002/2003). Skolverket (2016) framhåller att relationer som präglas av närhet, respekt och positivitet är en del av fritidshemsundervisningen. LÄS MER
2. i Lärares relationskompetens En studie baserad på lärares utsagor om relationell pedagogik i årskurs 4-‐6
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Syftet med forskningsstudien är att analysera lärares syn på relationskompetens och bygga en förståelse för hur lärare i årskurs 4-6 arbetar med relationell pedagogik. För att uppnå syftet används följande frågeställningar: • Hur beskriver lärare relationskompetens och dess innebörd? • Hur arbetar lärare med att bygga och upprätthålla goda relationer till elever? • På vilket sätt upplever lärare att lärar-elev-relationen har betydelse för elevens utveckling? Studien utgår ifrån kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER
3. Studiemotivation genom goda relationer. : En kvalitativ studie grundad på elevperspektiv i årskurs F-3 avseende studiemotivation och lärarens förhållningssätt.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med syfte att få fram elevernas perspektiv på lärarens förhållningssätt och lärar-elevrelationens samverkan för att bidra till förbättrad studiemotivation. Intervjuer med är elever är utförda för att lyfta fram elevernas synsätt och tankesätt för ökad studiemotivation. LÄS MER
4. Lärar-elev relationen. Fyra lärares uppfattningar om relationers betydelse för elevers drivkraft
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : .... LÄS MER
5. ”Jag hör att de tycker om mig, för att de känner att jag tycker om dem” – en studie om hur lärare arbetar med lärare-elevrelationen
Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : Studien berör lärar-elev relationen och har ett socialpsykologiskt perspektiv. Syftet med den-na uppsats är att beskriva och analysera hur lärare arbetar för att skapa relationer till sina ele-ver och vilket ansvar lärarna menar att de har i lärar-elev relationen. LÄS MER