Sökning: "lärar"

Visar resultat 1 - 5 av 238 uppsatser innehållade ordet lärar.

  1. 1. Flerspråkiga elevers lässtrategier för att öka läsförståelsen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Reza Majidi; Beheshta Ataei; [2024]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; läsförståelse; lässtrategier;

    Sammanfattning : PISA-mätningar i svenska skolor har visat försämrat resultat i läsförståelse under de senaste tio åren. Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka hur lärare och flerspråkiga elever kan arbeta med lässtrategier för att förbättra läsförståelsen. LÄS MER

  2. 2. Lågstadieelevers motivation i matematikämnet sett ur ett lärarperspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Ellen Åkerhag Rebecka Eriksson; [2023-06-26]
    Nyckelord :lågstadiet; matematikämnet; motivation; matematikångest; självförmåga;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka yrkesverksamma lågstadielärares uppfattningar och erfa-renheter kring lågstadieelevers motivation i matematikämnet. Motivation kopplas här till be-greppen matematikångest och självförmåga som kan ses som två viktiga faktorer för motivat-ion. LÄS MER

  3. 3. Deltagande inkludering och delaktighet för elever i matematiksvårigheter : - speciallärarens roll i ett specialpedagogiskt sammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Susann Aspling; Maria Lönngren; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; deltagande inkludering; delaktighet; matematiksvårigheter; speciallärare;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker lärares beskrivningar av deltagande inkludering samt på vilket sätt lärare och elever beskriver delaktighet i matematikundervisningen. Syftet är att bidra med kunskap om dessa begrepp, för att skapa goda förutsättningar för ett arbete kring en tillgänglig lärmiljö för alla elever. LÄS MER

  4. 4. Att öppna gränser :  ett hantverksutbyte genom kamratläran

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Sara Arasteh; [2023]
    Nyckelord :Kamratläran; semi-informella lärtillfällen; kollaboration; cirkulärt lärande;

    Sammanfattning : På Konstfack går många studenter som besitter olika kunskaper och erfarenheter inom olika hantverk, som kan bidra till möjliga kunskapsutbyten med andra, något som skulle kunna gynna både den egna skolgången och Konstfack som institution. Genom en etnografisk studie undersöker jag hur semi-informella lärtillfällen i form av workshops kan skapa kunskap och samarbetsrelationer mellan studenterna och institutionerna på Konstfack. LÄS MER

  5. 5. To Activate, Expose and Elicit thinking : a three step journey Teacher actions and student thinking in 18 Swedish mathematics classrooms in upper secondary

    Master-uppsats, KTH/Lärande

    Författare :Carina Bark; [2023]
    Nyckelord :mathematical thinking; classroom observations; thinking progression; higher order thinking skills; HOTS; mathematics education; upper secondary; matematiskt tänkande; klassrumsobservationer; högre ordningens tänkande; tänkande-progression; HOTS; matematikundervisning; gymnasium;

    Sammanfattning : Today’s research, as well as current Swedish governance documents, stress the high importance of developing students’ abstract, individual and critical thinking in mathematics education. The needs for such quality thinking however stand in stark contrast to the ‘traditional mathematics education’, which cannot be expected to develop such thinking. LÄS MER