Sökning: "lärarattityder"

Visar resultat 6 - 10 av 27 uppsatser innehållade ordet lärarattityder.

  1. 6. Educational Approaches & Strategies for ESL Teaching in Swedish Compulsory Schools

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jesper Lindberg; [2019]
    Nyckelord :English as a second language; second language teaching and learning; teacher attitudes; bilingual education; educational strategies; educational approaches; Engelska som andraspråk; lärande och inlärning; lärarattityder; tvåspråkig utbildning; strategier för lärande; närmanden för lärande;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate what educational approaches and strategies that are used by five teachers of English as a second language (ESL) and how they differ between three different schools. This was done through reviewing literature about educational approaches and strategies in ESL and analyzing the responses from a questionnaire given to five teachers in grades seven to nine at three different schools. LÄS MER

  2. 7. Grannspråksundervisning - svensklärarens dåliga samvete : En kvalitativ intervjustudie med fyra svensklärare på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Malin Skoland Jansson; [2018]
    Nyckelord :Neighbouring languages; teaching neighbouring languages; Nordic languages; teacher attitudes; high school; upper secondary school; grannspråk; grannspråksundervisning; nordiska språk; lärarattityder; gymnasieskolan; Nabospråk; nabospråksundervisning; nordiske språk; lærerholdninger; videregående;

    Sammanfattning : Deklarationen om nordisk språkpolitik syftar till att stärka grannspråksförståelsen i Norden och i det arbetet spelar skolan en roll genom svenskundervisningen. Trots deklarationen har grannspråksundervisningen i svensk skola kallats svensklärarens dåliga samvete och Sverige har fått kritik för att inte arbeta nog med detta inom skolan för att möta målen. LÄS MER

  3. 8. Att använda engelska i undervisningen : En empirisk studie om hur mycket det engelska språket används ochpå vilket sätt under engelsklektioner i årskurs 2 och 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Amber Olsson; [2017]
    Nyckelord :Engelska språkinlärning; engelska för yngre åldrar; muntlig kommunikation i engelska; lärarattityder; english language learners; english communication; teachers’ attitudes.; Engelska språkinlärning; engelska för yngre åldrar; muntlig kommunikation i engelska; lärarattityder; english language learners; english communication; teachers’ attitudes.;

    Sammanfattning : Engelskan har en stor påverkan i det svenska språket och i det svenska samhället idag. Många elever kan därför redan ha ett ordförråd i engelska när de börjar skolan, från till exempel film eller spel. LÄS MER

  4. 9. "No dominas el sueco, se te hace difícil el español" : Translanguaging en la enseñanza de ELE

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Romanska och klassiska institutionen

    Författare :Helena Nilser; [2016]
    Nyckelord :Foreign Language Education; Spanish; translanguaging; plurilingualism; linguistic resources; teacher attitudes; Moderna språk i spanska; translanguaging; korsspråkande; flerspråkighet; språkliga resurser; lärarattityder; Enseñanza de español como lengua extranjera; translanguaging; plurilingüismo; recursos lingüísticos; actitud del profesor;

    Sammanfattning : El objetivo de esta tesina es investigar qué lenguas se usan en la enseñanza de español como lengua extranjera en unos institutos en Suecia, basándonos en la teoría de translanguaging. Teniendo en cuenta el gran número de alumnos con otras lenguas maternas distintas del sueco, pretendemos averiguar qué lenguas son usadas en la clase de ELE, qué conocimientos tienen los profesores sobre las competencias lingüísticas de sus alumnos y cuáles son las opiniones sobre el uso de diferentes lenguas en la enseñanza, según los profesores. LÄS MER

  5. 10. A, B, C – U eller G? Vi får väl se! : Om bedömning och examination inom högre utbildning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Åsa Lindström; [2016]
    Nyckelord :Assessment; assessment culture; grades; examination; pedagogical development; Bedömning; bedömningskultur; betyg; examination; pedagogisk utveckling;

    Sammanfattning : Denna uppsats besvarar forskningsfrågan; hur ser universitetslärare på bedömning och examination inom högre utbildning. Syftet är att identifiera lärarattityder till bedömning och examination. LÄS MER